'Lekker' zit in je hoofd
06-02-2009
• leestijd 2 minuten
Je hoofd bepaalt of iets lekkerder is dan iets anders. Mensen vinden vis lekkerder als deze het predikaat wild heeft dan wanneer het dier als gekweekt te boek staat. Weet iemand niets van de achtergrond, dan smaken beide soorten even lekker. Dat schrijft drs. Adriaan Kole van Wageningen Universiteit en Researchcentrum in het wetenschappelijke tijdschrift Food and Quality Preference.
Smaak bestaat uit wat je proeft en wat je ziet of hoort. Samen vormt dat 'lekker' in je hoofd. Informatie op de verpakking van levensmiddelen speelt daarom een belangrijke rol in de smaakbeoordeling. Vraag je mensen waarom ze iets kopen, dan noemen ze vooral de smaak, hun tong bedoelend, aldus Kole.
,Wij tonen aan dat dat voor grofweg 30 procent niet waar is. Als de informatie op de verpakking niet klopt, beïnvloedt die toch de smaak. Smaakbeleving is een optelsom van de smaak in je mond en de ideeën die je over het product hebt'', stelt de onderzoeker.
Het scheelt wel hoe vaak iemand iets consumeert. Drinkt iemand veel cola, dan proeft hij het verschil tussen het oorspronkelijk merk en cola van een huismerk. Neemt hij het af en toe, dan is het verschil vooral duidelijk door (het etiket op) de fles. Je gedachten maken meer uit wat je proeft als je iets niet zo vaak eet of drinkt.
Kole wilde weten wat de invloed van informatie bij de consument thuis is en concentreerde zich op vis. Uit zijn onderzoek onder een kleine vijfhonderd huishoudens bleek ook dat de prijs heel belangrijk is. Gaf de informatie aan dat de vis duur was, dan waardeerden de proefpersonen de smaak meer.
Bij de kweekvis zat een positief bericht over kweken. De onderzoeker had verwacht dat dit ook een positief effect zou hebben, maar de proefpersonen namen aan dat kweken een negatieve invloed op de smaak heeft. Voor de viskwekers betekent dit werk aan de winkel om hun imago op te krikken. Zij kunnen benadrukken dat kweken duurzamer kan zijn dan vangen, is het advies van Kole.
Bron: ANP