De Amerikaanse kunstenaar Edward Hopper (1882-1967) bepaalde voor een groot deel het beeld van de Verenigde Staten. Zijn karakteristieke afbeeldingen van lege hotelkamers, eenzame figuren, verlaten dorpjes, lege straten en eenzame huizen langs het spoor doemen bij veel Europeanen op zodra ze aan Amerika denken.
Zoals het schilderij Seven A.M. uit 1948: een afbeelding van een wit huis waarop de eerste zonnestralen vallen. De etalage is karig ingericht, de klok staat op zeven uur. ,,Als je naar de Midwest van de VS op vakantie gaat, zie je nog steeds dezelfde leegte'', aldus Emily Ansenk, directeur van de Kunsthal Rotterdam. ,,Het schilderij vertelt een verhaal, maar je weet niet precies wat er staat te gebeuren.''
De Kunsthal in Rotterdam wijdt vanaf zaterdag een tentoonstelling aan de icoon van de Amerikaanse schilderkunst. Op de expositie Modern Life: Edward Hopper and His Time zijn twaalf werken van de kunstenaar te zien, samen met zo'n tachtig kunstwerken van tijdgenoten. Het is de grootste expositie van Amerikaanse kunst uit het begin van de twintigste eeuw die ooit in Europa is georganiseerd, zegt Ansenk.
Hopper is de bekendste van zijn tijd, een schilder die tijdens zijn carrière al veel waardering genoot. Collega's richtten zich op het traditionele plattelandsleven of het stadsleven, zoals het vertier en de bouw van wolkenkrabbers in New York. ,,Hopper stond daar tussenin en maakte er iets eigens van'', aldus Ansenk. ,,Dat gaf hem een status aparte, waardoor iedereen hem omarmde.'' Regisseurs, fotografen en andere kunstenaars lieten zich door het werk van Hopper beïnvloeden. Alfred Hitchcock haalde voor het gruwelhuis in zijn film Psycho (1960) zijn inspiratie van een doek van de schilder.
Doordat de meeste aandacht zich richtte op Hopper, zijn zijn collega's ondergesneeuwd geraakt. Op de tentoonstelling wordt het werk van Hopper daarom in de context van zijn tijd geplaatst, iets dat volgens de samenstellers nooit eerder is gebeurd. Zo zijn werken te zien van kunstenaars als Georgia O'Keeffe, Charles Sheeler, Man Ray en Alfred Stieglitz.
De kunstwerken op de tentoonstelling zijn allemaal uitgeleend door het Whitney Museum of American Art in New York. De oprichters van dit museum waren een groot liefhebber van Hopper. De expositie in Rotterdam is te zien tot en met 17 januari. ANP