'Lastig gesprek groter deel artsopleiding'
03-10-2012
• leestijd 2 minuten
Tijdens de opleiding tot medisch specialist moet meer aandacht komen voor het voeren van lastige gesprekken met bijvoorbeeld terminale patiënten. Ook moeten specialisten samen met de patiënt de behandeling uitstippelen en niet zonder overleg daarover beslissen. Dat is een van de belangrijkste punten uit het dinsdag gepubliceerde Visiedocument ‘De Medisch Specialist 2015’ van de Orde van Medisch Specialisten.
De Orde ziet daar een duidelijke taak in weggelegd voor de universiteiten.
Gezamenlijke toekomstvisie
Het is voor het eerst dat medisch specialisten een rapport hebben gemaakt over de gezamenlijke toekomstvisie. ,,Medisch specialisten zijn gericht op de patiënt en veel minder op de publieke en politieke discussie. Maar vanwege het grote maatschappelijke belang is er nu toch een visie geschreven’’, zegt Carina Hilders, voorzitter van de betrokken projectgroep. ,,Dit document moet gezien worden als een vertrekpunt. De medisch specialist voelt zich medeverantwoordelijk voor de gezondheidszorg van de toekomst.’’
Kwaliteit van leven
Het is voor veel artsen heel verleidelijk om in de laatste fase van iemands leven toch nog allerlei behandelingen uit te voeren. Maar soms is dit, met het oog op kwaliteit van leven, niet de beste zorg voor de patiënt. Hilders geeft als voorbeeld een oudere man met meerdere ziektes waaronder nierproblemen. ,,Moet je zo’n man nog iedere dag naar het ziekenhuis laten komen voor een nierdialyse, terwijl je zijn leven maar een klein beetje rekt ermee? Misschien wil hij liever zijn laatste tijd doorbrengen met zijn kleinkinderen.’’ Voor de arts van de toekomst ligt volgens haar een grotere rol weggelegd bij praten in plaats van behandelen. ,,De focus is de beste behandeling. Dat is iets anders dan de behandeling voor het langst leven.’’
Bewust van prijskaartjes
Door onder meer de stijgende kosten voor de zorg, is het volgens de Orde belangrijk dat een specialist zich bewuster wordt van de prijskaartjes. ,,Een arts heeft meestal geen idee van kosten van bijvoorbeeld hechtdraden of röntgenfoto’s. Als iemand die kosten in zijn achterhoofd heeft, kan daar bewuster mee omgegaan worden. Maar het is belangrijk dat het prijskaartje nooit het belangrijkste mag zijn bij het geven van een behandeling.’’
ANP