Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Lager btw-tarief gunstig voor consument en branche

05-03-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Fallback image for card
Vorig jaar heeft het ministerie van Financiën besloten om voor isolatiewerkzaamheden aan de woning het btw-tarief van 19% naar 6% te verlagen. Die regeling gold vanaf 1 juli 2009 en is beperkt per 1 januari 2010. Er geldt een overgangsregeling tot 1 april. Klik hier voor meer informatie . Die btw-verlaging was bedoeld om deze werkzaamheden voor de consument goedkoper te maken, zodat ondernemers meer opdrachten krijgen. 
Aantrekkelijk aanbod
Jos Vos had in de zomer van 2009 al in het Eigen Huis Magazine gelezen over deze maatregel. Die regel was op dat moment nog niet definitief, maar hij informeerde daarover bij een kozijnenleverancier. De verkoper kende de regeling niet. Hij garandeerde Vos dat als die regel definitief zou zijn, en Vos aan de criteria zou voldoen, de regeling bij hem toegepast zou worden. Daarop besloot Vos tot de aankoop van nieuwe kunststofkozijnen voor een bedrag van € 6300. De kozijnen zijn ondertussen naar tevredenheid geïnstalleerd. Vos krijgt echter de teveel betaalde btw van ca € 285 niet terug. De kozijnenleverancier zegt te factureren volgens het getekende koopcontract en ontkent dat met Vos een afspraak is gemaakt over toepassing van de btw-regeling.
Teruggevraagde btw niet naar klant
De voorwaarden van de regeling werden definitief op 1 oktober 2009, maar de regeling geldt met terugwerkende kracht tot 1 juli 2009. Ondernemers die al 19% btw hadden afgedragen over overeenkomsten die van 1 juli tot 1 oktober zijn afgesloten konden met terugwerkende kracht de teveel betaalde btw voor isolatiewerkzaamheden van 13% (19% - 6%) terugvragen bij de belastingdienst. Dat heeft de branchevereniging VKG ( Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie ) ook aan haar leden bericht. Opmerkelijk is wel dat de VKG in diezelfde mail zegt: “Er bestaat geen verplichting deze teruggevorderde BTW terug te betalen aan de particuliere klant”.
Voordeel niet naar ondernemer
Verbijsterd is Steven Wayenberg over deze zinsnede van de branchevereniging. Hij is jurist bij de Vereniging Eigen Huis  (VEH). Als bedrijven het voordeel in eigen zak steken is dat in strijd met de intentie van de regel. Die was nu juist om aanschaf van o.a. kunststofkozijnen voor de consument aantrekkelijker te maken, en dus de branche een duwtje in de rug te geven.
Wayenberg benadrukt dat een brancheorganisatie er juist is om de kwaliteit, het imago en de betrouwbaarheid van een branche te bewaken. Als een branchevereniging zich zo opstelt, dan doe je de branche geen goed, aldus Wayenberg. Vorig jaar plaatste de Vereniging Eigen Huis in het Eigen Huis magazine al de kanttekening dat “voorkomen moet worden dat dit voordeel in de zakken verdwijnt van de leverancier”. De VEH pleit er daarom voor dat bij volgende regelingen de tegemoetkoming rechtstreeks naar de klant gaat en niet via de ondernemer loopt.
Slechte regeling.
Albert Zegelaar is directeur van de brancheorganisatie VKG. Hij stelt dat de leden van de VKG niet verplicht zijn de consumenten van het belastingvoordeel te laten profiteren. Verder benadrukt Zegelaar dat de btw-regeling voor isolatiewerkzaamheden een “draak van een regeling” is. Behalve dat de precieze inhoud van de regeling pas in het najaar van 2009 bekend werd, is ook pas op 23 december 2009 bekend gemaakt dat de regeling per 1 januari 2010 zou stoppen. Zegelaar wilde zijn standpunt niet toelichten in Kassa. Hij is van mening dat de VKG niet de aangewezen partij is om op deze kwestie in te gaan. Hij verwijst naar het Ministerie van Financiën, dat in zijn ogen verantwoordelijk is voor de grote onduidelijkheid die is ontstaan bij de invoering en de afschaffing van de regeling. Wel heeft de VKG naar aanleiding van deze kwestie een persbericht uitgebracht.
Reactie Ministerie van Financiën
Het Ministerie weerspreekt de slechte communicatie over de regeling. Ook meldt het ministerie aan Kassa, dat zij de brancheorganisatie VKG meerdere keren heeft aangegeven, dat het niet meer dan logisch is dat ondernemers die btw-verlaging doorberekenen aan de klant. Meer leest u hier .
Onlangs kunststofkozijnen gekocht? Als u tussen 1 juli 2009 en 1 januari 2010 kunststofkozijnen heeft aangeschaft (en die worden voor 1 april geplaatst) controleer dan de factuur. Is er 19% over de isolatiewerkzaamheden betaald, dan adviseert de VEH de teveel betaalde btw (13%) terug te vragen bij de ondernemer. Het probleem is wel dat de btw niet gespecificeerd hoeft te zijn op de rekening, dan dient u eerst een specificatie van de rekening te vragen.
Update: 'Doorberekenen lage btw kwestie van fatsoen'
Bouwbedrijven kunnen niet gedwongen worden om het financieel voordeel van lagere btw-tarieven door te berekenen aan de consument. "Het is uiteindelijk een kwestie van goed fatsoen", aldus staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) dinsdag in de Tweede Kamer in reactie op vragen van Kamerlid Kees Vendrik van GroenLinks.
Vorig jaar besloot het ministerie van Financiën om voor isolatiewerkzaamheden aan woningen het btw-tarief tijdelijk van 19 procent naar 6 procent te verlagen. Maar sommige bouwbedrijven weigeren om het voordeel ten goede te laten komen aan de consument, zo meldde het televisieprogramma Kassa zaterdag.
De voorwaarden van de regeling werden definitief op 1 oktober 2009, maar gelden met terugwerkende kracht tot 1 juli van dat jaar. Volgens De Jager staat een eenmaal gemaakte prijsafspraak tussen aannemer en klant vast. Ook branchevereniging VKG (Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie) meldde eerder dat leden niet verplicht zijn om klanten van het belastingvoordeel te laten profiteren. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!