Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kwart Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit

02-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
avg privacy 930x520
In 2019 is ruim één op de vier Nederlanders het slachtoffer geweest van cybercriminaliteit, blijkt uit jaarlijks onderzoek van cyberbeveiligingsbedrijf NortonLifeLock. Duizend Nederlanders zijn ondervraagt over hoe zij omgaan met online privacy. 27 procent van de respondenten geeft aan slachtoffer te zijn geweest van cybercriminaliteit. Dat is 3 procent meer dan in 2018.

Zorgen om online privacy

Een meerderheid van de Nederlandse consumenten (55 procent) is volgens NortonLifeLock bezorgder dan ooit over hun online privacy. Zij vrezen onder meer dat hun gevoelige, persoonlijke gegevens zonder toestemming worden doorverkocht aan derden of dat hun informatie na een datalek misbruikt wordt door cybercriminelen.
67 procent van de Nederlanders denkt dat het beschermen van hun privacy op internet onmogelijk is en 64 procent denkt dat het daarvoor al te laat is. Verder blijkt dat Nederlanders niet graag het privacybeleid van bedrijven doorlezen. Waar driekwart zegt dat dat wel moet, geeft slechts 3 procent aan dat ook altijd te doen. "De opvatting dat het te laat is om online privacy te beschermen kan mensen in groot gevaar brengen", waarschuwt Robert den Drijver van NortonLifeLock. "Dit wordt versterkt door het feit dat consumenten bereid zijn om hun privacy in te ruilen voor gemak. Maar liefst 65 procent zegt bepaalde risico's voor hun online privacy te accepteren als dat hun leven makkelijker maakt." ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!