Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kritiek op werving door Promovendum
27-11-2014
•
leestijd 1 minuten
•
97 keer bekeken
•
Zorgverzekeraar Promovendum heeft zich de woede van burgers op de hals gehaald die ongevraagd een geadresseerde polisaanbieding in hun brievenbus kregen. Ook overleden personen en een 11-jarig kind werden aangeschreven door de 'verzekeraar voor hoogopgeleiden', zo meldt de Volkskrant.
Persoonsgegevens doorverkocht
Veel mensen vroegen zich op sociale media af hoe ze in het adresbestand van Promovendum terecht waren gekomen. De affaire maakt pijnlijk duidelijk dat adressen en andere persoonsgegevens op veel meer plekken zijn opgeslagen en vaker worden doorverkocht dan de meeste mensen zich realiseren.
Datamarketingbedrijf
Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, een datamarketingbedrijf en dochteronderneming van Post NL. Erg precies was het geleverde adresbestand niet. De zorgverzekeraar laat weten "dat er adressen tussen zaten waar onze brief niet bezorgd had moeten worden. Dat betreuren wij ten zeerste." ANP/Volkskrant