Kritiek op 'racistische' reclame Volkswagen
30-01-2013
• leestijd 1 minuten
Een reclame van automerk Volkswagen ligt onder vuur in de Verenigde Staten. Diverse opinieleiders en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties noemen het spotje racistisch. Ze deden dinsdag hun beklag in de media.
Kritiek op hoofdpersoon
De critici storen zich aan de hoofdpersoon, een blanke kantoormedewerker die dol is van vreugde dankzij zijn nieuwe auto. Op maandagmorgen is hij de enige vrolijke persoon op kantoor. Zijn chagrijnige collega's spreekt hij aan in een Jamaicaans accent, dat kennelijk spontaan is ontstaan door de gelukzalige gevoelens die de wagen in hem heeft losgemaakt.
Hoewel dus niet iedereen erom kan lachen, kan het spotje ook op veel bijval rekenen. Zo ziet de Jamaicaanse minister van Toerisme het ,,als een compliment'', zei hij tegen de krant USA Today. ,,Mensen moeten hun innerlijke Jamaica ontdekken en gelukkig worden.'' Hij heeft inmiddels contact opgenomen met VW om over samenwerking te praten.
Super Bowl
De reclame is opgenomen ter gelegenheid van de Super Bowl van komend weekend. Dat is de belangrijkste wedstrijd van het jaar in het American Football en tevens een enorm commercieel circus. Omdat er miljoenen mensen naar kijken, liggen de reclames die rond de wedstrijd worden uitgezonden onder een vergrootglas.
ANP