KPN neemt het niet zo nauw met de waarheid
19-02-2011
• leestijd 3 minuten
KPN voert op dit moment een
reclamecampagne
voor Interactieve TV via billboards, internet en spotjes op tv. Na Sven Kramer en Albert Verlinde is het nu de beurt aan Johan Derksen van Voetbal International om de dienst `Programma Gemist` op een ludieke manier aan te prijzen. In het tv-spotje persifleren drie schilders Johan Derksen en René van der Gijp, de twee vaste commentatoren van het programma Voetbal International. Dan blijkt Johan Derksen daar opeens rond te lopen en heeft alles gehoord, want het is zijn huis dat geschilderd wordt. Maar uitgerekend dat RTL-programma kan helemaal niet via KPN worden teruggekeken.
Reactie KPN op leugentje om eigen bestwil
KPN doet zelf heel luchtig over het feit dat ze er kennelijk niet aan gedacht hebben om een kloppend voorbeeld te nemen en liet Kassa het volgende weten: “Het is een beetje onhandig dat we dit voorbeeld hebben gekozen voor de commercial van Interactieve TV (iTV). Het programma Voetbal International is inderdaad niet terug te kijken met iTV. We wilden gewoon een leuke commercial maken. We tillen er zelf niet zo zwaar aan, de commercial is over twee weken al weer van de buis, want dan is de campagne afgelopen.”
De voorlichter van RTL heeft laten weten dat ze weliswaar medewerking hebben verleend, maar niet verantwoordelijk zijn voor de campagne. Het reclamebureau dat deze KPN-campagne voor Interactieve TV heeft gemaakt, TBWA\NEBOKO, verwijst naar de opdrachtgever, KPN. En Johan Derksen, de spreekwoordelijke worst die in de commercial wordt voorgehouden, vindt het ook een zaak van KPN.
Kassa heeft KPN ook gevraagd of mensen nu ook van het abonnement af kunnen, als ze dat speciaal hadden genomen om Voetbal International te zien. Nou, dat kan dus niet. KPN gelooft niet dat er mensen zijn die nu speciaal voor het terugkijken van Voetbal International interactieve TV hebben besteld.
Mocht dat bij u wél het geval zijn, dan hebt u dus gewoon pech: u zit er aan vast. Mail ons uw ervaringen:
kassa@vara.nl
Voelt u zich misleid door de KPN-reclame?
Deze campagne voor Interactieve TV van KPN is, hoe leuk ook, dus wel misleidend. De Consumentenautoriteit kan zonder eigen onderzoek geen oordeel vellen over deze zaak, maar de toezichthouder kan er wel het volgende over zeggen. “Het kan zijn dat consumenten zich door deze commercial misleid voelen. Bijvoorbeeld wanneer Voetbal International voor u een belangrijke reden was om deze dienst bij KPN af te sluiten. Consumenten die daarom over willen stappen kunnen hun klacht het beste eerst voorleggen aan KPN. Op de site van ConsuWijzer is daar een
voorbeeldbrief
voor te vinden. Komt u er met de aanbieder niet uit? Dan kunt u naar
De Geschillencommissie
stappen. Deze zal dan uiteindelijk een oordeel vellen of deze reclame al dan niet misleidend is en of u recht heeft op ontbinding en compensatie.
Update 19 februari 2011:
De Reclame Code Commissie is naar aanleiding van de uitzending van Kassa met KPN om de tafel gaan zitten, omdat de spot toch wel ietwat misleidend is. En de uitkomst van dat overleg is dat KPN nu gewoon gaat doen wat ze belooft: Het programma Voetbal International wordt toegevoegd aan Interactieve TV.
Bekijk hieronder de reclame van KPN Interactieve tv.