KPN moet creatief zijn
09-05-2011
• leestijd 2 minuten
Telecombedrijf KPN presenteert dinsdag zijn nieuwe strategie tot 2015. De nieuw aangetreden topman Eelco Blok geeft zijn visie op hoe het bedrijf de komende jaren verder moet. De plannen van KPN zijn zowel voor beleggers als voor de klanten van belang.
Beleggers willen weten of KPN een solide belegging is, klanten willen weten of populaire diensten die tot nu gratis waren dat blijven. De KPN-top reist af naar het financiële hart van Londen voor de presentatie.
Traditiegetrouw verdienden de telecombedrijven hun geld aan bellen en sms'en. Toestellen werden gratis weggegeven; met die toestellen konden de abonnees moeiteloos gebruik maken van de vele diensten die de telecomwereld bood. Van het op grote schaal weggeven van telefoons werd al eerder afscheid genomen. Bellen en sms'en doen we steeds minder. Via de slimme mobieltjes, smartphones, internetten en chatten we vooral en dat levert de KPN-en van deze wereld haast niks of helemaal niks op.
Bij zijn aantreden op 6 april gaf Blok aan dat de nieuwe strategie ,,geen haakse bocht naar links of rechts zal zijn.''
,,De bedrijven zijn heel succesvol geweest in het scheppen van de voorwaarden om gebruik te maken van allerhande diensten'' zegt analist Ed Achterberg van Telecompaper. ,,Maar de dingen die wij leuk vinden, beginnen nu te knagen.'' Wat KPN kan doen weet Achterberg ook niet precies. ,,Ze moeten in ieder geval de dingen die consumenten graag doen omarmen en dat op zo' n manier dat ze er ook nog aan kunnen verdienen.''
Hij noemt in dat verband het Spaanse telecombedrijf Telefonica dat het Spaanse Hyves heeft overgenomen. ,,Dat is iets.'' De bedrijven zullen creatief moeten zijn om met iets te komen wat de consument leuk vindt en waar geld aan te verdienen valt, maar waarmee ze klanten dan weer niet in de richting van de concurrent duwen.
Consumenten bellen inmiddels veel via het gratis Skype, ze chatten via ping van BlackBerry of Whatsapp en zitten op facebook en Hyves via de internetbundels waar ze een keer per maand een gering bedrag voor betalen.
ANP