Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN maakt mobiel bellen onmogelijk in heel dorp

18-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
195x90_kpn_03.jpg
De afgelopen weken kregen we opvallend veel mails binnen uit Overloon. Mensen met een mobiel telefoonabonnement van KPN (waarbij ook bijvoorbeeld Hi en Telfort horen) hebben sinds 23 december 2013 geen bereik meer.
Zendmast weg
Het probleem ontstond net voor kerst 2013 toen de KPN-zendmast op het voormalige boerenbondgebouw in Overloon (provincie Noord-Brabant) werd verwijderd. Daardoor waren inwoners van het dorp aan de rand van De Peel ineens niet meer bereikbaar op hun mobiele telefoon.
Sloop al een jaar bekend
Dat de zendmast gesloopt zou worden, was al een jaar bekend. De eigenaar van het terrein gaat er namelijk woningen bouwen. T-Mobile had ook een zendmast op het sloopterrein, maar regelde op tijd een andere voorziening. Dat deed KPN niet en daar zijn de KPN-klanten in Overloon boos over. 
KPN informeert niet
De inwoners van het dorp werden niet geïnformeerd door de provider, maar konden plotseling niet meer bellen en zijn ook niet bereikbaar. Heel vervelend voor iedereen en met name voor Overloners met ouders op leeftijd of zieken in de naaste omgeving.
Vergoeding willekeur
Wie contact opnam met KPN voelde zich niet serieus genomen: "Ze sturen je van het mastje naar de muur!" Overloners kregen verschillende verhalen, uitleg en oplossingen aangeboden. Aan sommige klanten werd bijvoorbeeld een financiële vergoeding aangeboden, aan andere klanten niet.
KPN: "We gaan u bellen"
KPN reageerde op sommige mailklachten met de belofte om telefonisch contact op te nemen: maar dat kan dus niet, want de mobiele telefoons doen het niet in Overloon. Het bedrijf lijkt er van uit te gaan dat mensen met een vaste lijn alsnog kunnen bellen. Maar veel Overloners hebben inmiddels geen vaste telefoon meer.
Oplossing
Nadat Kassa zich meldde bij KPN heeft het bedrijf actie ondernomen. Inmiddels is apparatuur op een mast langs de A73 bijgedraaid. Daardoor is het bereik in het gebied volgens KPN verbeterd. Overloners merkten daar nog weinig van. Daarom heeft KPN afgelopen vrijdag een noodvoorziening geplaatst. Alle abonnees zouden nu weer bereik moeten hebben, dat blijkt helaas niet het geval te zijn zeggen de Overloners in de studio. In februari komt er een permanente oplossing.
Excuses
KPN biedt de Overloners haar excuses aan. Door interne communicatiefouten werd de noodvoorziening niet op tijd geplaatst en werd er bij de klantenservice niet adequaat gereageerd, aldus het bedrijf. KPN gaat daarom gaat alle klanten in Overloon (KPN, HI, Telfort, Simyo) hun abonnementsgeld teruggeven voor de tijd die ze niet konden bellen. Deze compensatie wordt binnen twee weken automatisch uitbetaald. Mensen die in Overloon werken, maar niet wonen en anderen die aanspraak op vergoeding menen te kunnen maken kunnen het formulier op  www.kpn.com/Overloon invullen.   
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!