KPN-klanten eisen geld terug
04-03-2013
• leestijd 1 minuten
Ruim 2000 klanten van KPN eisen te veel betaald abonnementsgeld terug, meldt de Telegraaf-website Zij hebben betaald voor glasvezelinternet terwijl zij waren aangesloten op het kopernetwerk. Het gaat per abonnement om duizenden euro’s te veel betaald geld, en de 2000 klanten zijn nog maar het begin: het zou in totaal gaan om rond 20.000 klanten.
Verdeelpunt
KPN gaf eerder toe in vijf gemeenten verkeerde abonnementen te hebben verkocht, maar ontkent dat mensen te veel betaald hebben. Het bedrijf verkocht in de periode van 2008 tot 2009 in enkele gemeenten bij wijze van proef VDSL-diensten. Hierbij bestaat de verbinding tot aan het verdeelpunt in een wijk uit glasvezel, maar de aansluiting van de consument aan het verdeelpunt is van koper. De verbindingssnelheid ligt dan hoger dan wanneer de gehele verbinding bestaat uit koper, maar de snelheid ligt duidelijk lager dan wanneer ook het laatste stuk uit glasvezel bestaat. KPN berekende onterecht de prijzen van een glasvezelabonnement.