KPN keert ton schadevergoeding uit
19-03-2012
• leestijd 1 minuten
KPN zal een ton uitkeren voor schadevergoedingen aan klanten die schade hebben ondervonden door het tijdelijk afsluiten van hun mailaccount. Dat meldde KPN maandag. Het blokkeren van de accounts gebeurde in februari. KPN dacht toen dat er mogelijk inloggegevens waren gestolen.
In totaal dienden 995 mensen een claim in, waarvan er nu 750 zijn toegewezen. Ruim 40 aanvragen voor een schadevergoeding zijn nog in behandeling en de rest is afgewezen.
KPN sloot vorige maand de mailaccounts van twee miljoen klanten 2 dagen uit voorzorg af. Het bedrijf deed dat nadat hackers de inloggegevens van honderden mensen openbaar hadden gemaakt. De angst bestond dat de gegevens bij een eerdere hack in januari waren gestolen. Later bleek dat de informatie waarschijnlijk niet uit het mailsysteem van KPN kwam.
Direct na het incident kondigde KPN al aan maatregelen te nemen om de internetveiligheid van zijn klanten en systemen te verhogen. Maandag liet het bedrijf weten een manager aan te stellen voor internetveiligheid. Hij zal worden ondersteund door een nieuw team dat moet toezien op de kwaliteit en veiligheid van de KPN-systemen.
ANP