Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Korting in de supermarkt? Meer dan 80 procent van de producten zijn ongezond

27-11-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1155 keer bekeken
  •  
supermarkt_aanbieding_1280

Meer dan 80 procent van de aanbiedingen in de supermarkt zijn nog altijd ongezond. Supermarkten hebben dit jaar over het algemeen geen stappen gezet om ook gezondere producten onder de aandacht te brengen. Zo hebben alle supermarkten nog steeds elke week frisdrank in de aanbieding en worden alcohol en mixdranken nog altijd volop gepromoot.

Dat blijkt uit een rapport van Questionmark, een onafhankelijke denktank. In hun onderzoek ‘Superlijst Gezondheid’ staat onder meer hoeveel producten uit de Schijf van vijf in de supermarkt te vinden zijn. Ook winkelinrichting en aanbiedingen spelen een rol.

Ongezonde producten in de folder

De wekelijkse aanbiedingen in de supermarkt bestaan voor 83 procent uit ongezonde producten. De reclamefolders bij supermarkt Jumbo hebben, net als voorgaande jaren, de minste gezonde aanbiedingen. Gemiddeld 13 procent van de aanbiedingen bestaan uit gezonde producten. Daarentegen heeft Ekoplaza het hoogste aanbod aan gezonde aanbiedingen. Een derde van de aanbiedingen vallen onder de Schijf van vijf.

Meer alcohol in de aanbieding

Sinds 2021 is de Alcoholwet aangepast. Daarin staat dat supermarkten niet meer dan 25 procent korting mogen geven op bier, wijn en mix. De verandering in de Wet zou problemen met alcohol verminderen. Na de invoering is de korting weliswaar afgenomen, maar het aantal aanbiedingen op drank is juist toegenomen. Alcoholische dranken worden door Aldi en Jumbo flink gepromoot, aldus Questionmark.

Groot inkopen

Alle onderzochte supermarkten promoten frisdranken in hun bonusfolders. Daarin worden vaak ‘kwantumkortingen’ gegeven. Dan wordt er gepromoot om veel van een product in te slaan voor minder geld, de ‘tweede product voor de halve prijs- aanbiedingen’.

Supermarkt Dirk heeft in het beleid opgenomen dat frisdrank niet in kwantumkorting wordt gepromoot. Marktleiders Albert Heijn en Jumbo promoten dan weer wel elke week frisdranken met grote kortingen.

Bron: Questionmark

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor