'Kopersbescherming moet ook bij webshops vanzelfsprekend zijn'
03-07-2020
• leestijd 1 minuten
Wie een product of dienst koopt via een onlineplatform moet op dezelfde kopersbescherming kunnen rekenen als in een winkel. Als het aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ligt, moeten deze platforms daar meer wettelijke verantwoordelijkheid voor gaan dragen. In Europees verband zal ze zich hier hard voor maken.
Op dit moment ligt de verantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld de kwaliteit vaak nog uitsluitend of grotendeels bij de aanbieder van producten en diensten. Als het platform waar de consument de bestelling plaatst medeverantwoordelijk wordt gemaakt, ontstaat volgens Keijzer een gelijk speelveld met fysieke winkels.
Online moet net als fysieke winkel zijn
Als voorbeeld geeft Keijzer een supermarkt. Als daar een rotte appel in het schap ligt, haalt de winkel deze actief uit de schappen. En als een verpakking kapot gaat, krijgt de klant geld terug. Volgens haar moet wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, ook online gaan gelden.
De staatssecretaris constateert ook dat voor mensen vaak onduidelijk is waar zij bij problemen moeten aankloppen en dat partijen nogal eens naar elkaar wijzen. Ze vindt dat het tijd wordt om dit op te lossen en duidelijkere verantwoordelijkheden van verschillende spelers vast te leggen. ANP