Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Koper van witlof vaak grijs

05-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
oud-paar_12.jpg
De consument van witlof vergrijst, stelt het Productschap Tuinbouw naar aanleiding van marktonderzoek. De sector staat voor de uitdaging om de groente aantrekkelijker te maken voor jongeren en alleenstaanden.
De productie van witlof in Nederland is redelijk stabiel en komt jaarlijks uit op zo'n 55 tot 59 miljoen kilo, maar de prijs die de telers ontvangen van zo'n 60 cent per kilo is veel minder hoog dan een aantal jaren geleden. Twee derde van de witlof blijft in eigen land, waar het een veel gegeten groente is onder ouderen.
Bijna negen op de tien gepensioneerden koopt witlof, maar de groente is veel minder populair onder jongeren en alleenstaanden. Slechts vier op de tien jonge alleenstaanden koopt wel eens witlof.
Uit het onderzoek blijkt dat jonge mensen meer dan gepensioneerden uitgaan van de gedachte dat gemak de mens dient. Bij kopers tot 35 jaar maakt voorgesneden witlof meer kans dan de bekende witte stronken, aldus het rapport. Bovendien is het van belang om bij de verkoop meer te wijzen op het gemak van de bereiding. Zo weten veel mensen niet dat roerbakken met witlof slechts enkele minuten hoeft te duren en dat witlof ook in de magnetron kan worden klaargemaakt.
Voorlopig denkt de Nederlandse consument bij witlof vooral aan ham en kaas en gaat het spul de oven in. Ouderen koken de witlof ook wel en gebruiken de witlof veel meer in salades dan de jongeren.
ANP

Meer over:

witlof, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor