'Koper fiets is grillig'
26-02-2010
• leestijd 2 minuten
De consument is steeds grilliger bij het kopen van fietsen. ,,Wij zorgen dat we altijd een breed assortiment op voorraad hebben, want het is steeds moeilijker in te schatten waar de consument voor kiest'', aldus topman René Takens van fietsenmaker Accell Group vrijdag.
,,De rechttoe-rechtaanfiets is minder populair geworden. Klanten willen een speciale toevoeging. Dat kan van alles zijn: een leuk mandje voorop, een bijzonder kleurtje of speciale technische functionaliteiten'', aldus Takens.
Het bedrijf, onder meer bekend van merken als Batavus en Koga-Miyata, presenteerde vrijdag de cijfers over 2009. Accell heeft geen last van de economische crisis en profiteert juist van trends als gezondheid en milieubewustzijn. Zowel het aantal verkochte fietsen als de prijs steeg, waardoor de omzet met 6 procent toenam. De nettowinst steeg met 15 procent tot 32,7 miljoen euro.
Door de grilligheid van de consument zijn dealers volgens Accell terughoudender geworden met het ver vooruit plaatsen van orders. ,,De beschikbaarheid van fietsen in het hele seizoen wordt meer overgelaten aan de leveranciers'', laat het bedrijf weten. Hierdoor rekent Accell erop dat de orders voor directe levering in het hoogseizoen toenemen.
Het bedrijf profiteerde in 2009 ook van de sterk toenemende vraag naar elektrische fietsen. Hier haalde Accell in 2009 een kwart van de omzet vandaan. Hoeveel elektrische fietsen er in Nederland zijn verkocht in 2009, wil Takens niet zeggen ,,wegens concurrentie-overwegingen''. ,,We weten nog niet precies hoe groot de markt is. Dat willen we eerst in kaart brengen.''
Volgens Takens is de populariteit van de elektrische fiets mede te danken aan een succesvol reclamespotje met fietskampioene Leontien van Moorsel. ,,Hiermee is de elektrische fiets van het oubollige imago af'', aldus Takens. ANP