Komt ING haar rentebeloftes na?
28-10-2009
• leestijd 2 minuten
Banken lokken klanten met hoge rentes. Een van die lokkertjes was een actie van de Postbank/ING die liep van september 2008 tot half februari 2009.
Als je een Toprekening opende kreeg je een rente van 4% en als extraatje het eerste half jaar zelfs een rente van 4,75%. Een aantrekkelijk aanbod voor vele klanten van de Postbank/ING en zij openden een Toprekening. Maar zij kwamen van een koude kermis thuis! Want na dat half jaar kregen ze niet de toegezegde rente van 4% maar een veel lager percentage. Op dit moment is dat slechts 2,25%.
ING liet in Kassa weten “geen belofte van 4% rente” te hebben gedaan, en is ook niet van plan deze rente alsnog uit te keren.
ING: 'Vermeld in kleine lettertjes'
De Postbank/ING verschuilt zich achter het feit dat ze hebben gemeld in de kleine lettertjes “onder voorbehoud van wijzigingen”. En dat ze geen belofte van 4% hebben gedaan.
Lucia Melcherts is advocaat bij
TeekensKarstens
en gespecialiseerd in het consumentenrecht. Zij stelt dat de informatie bij het aanbod van ING feitelijk onjuist is. De tekst wekt de indruk dat de spaarder na afloop van zes maanden een rentepercentage van 4% ontvangt. Deze indruk wordt nog eens versterkt door het tabelletje van de Postbank/ING, waarin de rente van 4% wordt vergeleken met rentes die andere banken bieden op een spaarrekening. Maar de klanten hebben geen 4% ontvangen.
ING heeft verzuimd te melden dat het om een variabele rente gaat. En daar doen de kleine lettertjes waarin staat dat het “onder voorbehoud van wijzigingen” is niets aan af. Want wat wordt daarmee bedoeld?
De Postbank had op eenvoudige wijze kunnen aangeven, dat het om een variabele rente gaat. Bijvoorbeeld door de toevoeging van het woord “variabel” of door een * te plaatsen met een verwijzing naar een regel onderaan pagina "deze rente is variabel en wordt door de bank vastgesteld". Nu zij dat heeft nagelaten heeft zij consumenten willens en wetens op het verkeerde been gezet. Bij de informatie over de Toprekening op de website van de ING staat nu wel expliciet vermeldt dat sprake is van een variabele rente!
Melcherts stelt dat sprake is van een oneerlijke handelspraktijk in de zin van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Een handelspraktijk is oneerlijk als de consument een beslissing neemt die gebaseerd is op onjuiste of onduidelijke informatie. Want als de spaarder wel had geweten dat het een variabele rente betrof had hij de Toprekening misschien niet geopend.
Voorbeeldbrief
Als u ook Toprekening bij de ING-bank hebt geopend en gebruik hebt gemaakt van de aanbieding met 4% rente, mail ons dan. Speciaal voor dit onderwerp heeft Kassa een mailadres geopend:
ingklacht@vara.nl
. Vermeld in de mail uw rekeningnummer, naam en telefoonnummer. We verzamelen alle klachten en gaan hiermee aan de slag. Als u mailt, ontvangt u ook direct
een voorbeeldbrief
die u aan de ING-bank kunt sturen.
Meld uw klacht ook bij de Autoriteit Financiele Markten (AFM) via het contactformulier op de
site van de AFM
.