Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kompas Dakkapellen laat klanten met klacht zitten

17-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
445 keer bekeken
  •  
195x90_dakkapel_01.jpg
Je bestelt een dakkapel, doet een flinke aanbetaling van duizenden euro's en vervolgens gaat alles mis. Dat overkwam klanten van Kompas Dakkapellen uit Enschede.
Geen contact
Sandy van den Brink en haar vriend wilden gaan samenwonen. Daarvoor was een extra slaapkamer op de zolder nodig. Ze kwamen in contact met Kompas Dakkapellen en werknemer Alwin Colenbrander kwam langs. Hij verkocht hen een dakkapel voor €4800. Van den Brink en haar vriend betaalden, maar de dakkapel liet lang op zich wachten. De afspraak om te leveren werd zes á zeven keer afgezegd. Hoewel het maar een dag kost om deze dakkapel te plaatsen en de vergunning al in juni rond was, werd de dakkapel pas vijf december 2013 geplaatst. De ramen van de dakkapel werden pas drie weken later gemonteerd.
Constructiefouten
Dat was niet het enige. De constructie liet ook te wensen over en was inmiddels flink ingezakt. De familie van den Brink kon Kompas Dakkapellen niet meer bereiken ondanks dagelijkse pogingen tot contact. Daarom schakelde ze Kassa in. Wat bleek? De familie Van den Brink was niet de enige. Op ons forum zijn veel meer klachten over dit bedrijf te vinden.
Opvallende overeenkomsten
Ook bij de andere klachten komen steeds dezelfde problemen terug. Klanten moeten veel geld aanbetalen of zelfs het volledige koopbedrag voorschieten. Wanneer ontevreden klanten proberen contact op te nemen is Kompas ineens onbereikbaar. Problemen worden niet opgelost, afspraken worden niet nagekomen en reparaties worden niet uitgevoerd.
Failliet
Het bedrijf staat op naam van de zus van Alwin Colenbrander. Kompas Dakkappellen is 30 april 2014 failliet verklaard. Gedupeerde klanten kunnen zich melden bij curator Niek Cornelissen . De curator gaat onderzoeken wie aansprakelijk is voor dit faillissement. Consumenten worden opgeroepen om zich te melden. In dergelijke zaken gaan schuldeisers zoals de bank en de Belastingdienst altijd voor. Claims van consumenten komen als laatst aan de beurt. Gedupeerde klanten hebben daarom weinig kans om hun geld terug te krijgen.
Vereniging Eigen Huis
Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis : "De eigenaar van het bedrijf is als eerst aansprakelijk. De curator moet beoordelen of Alwin Colenbrander onrechtmatig heeft gehandeld. Hij kan dan ook persoonlijk aansprakelijk worden gesteld."
Keurmerk
De verhalen over Kompas komen Cor Arnolds van Hollandia Dakkapellen bekend voor. "Wij worden platgebeld door gedupeerde klanten van Kompas. Die mensen wilden goedkoop uit zijn en zitten nu met een kat in de zak." Veel dakkapelinstallatiebedrijven zijn geen lid van een branchevereniging zoals Bouwgarant of VLOK. Dat betekent dat ze ook niet zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Als consument kan je dan dus niet laagdrempelig en goedkoop met je klachten bij een onafhankelijke instantie terecht. Arnolds wil daarom een nieuw keurmerk in het leven roepen. De bedoeling is dat daar ook een onafhankelijke klachtenprocedure bij gaat horen. Arnolds roept bedrijven op om hier samen aan te werken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!