Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

KLM wil échte oplossingen horen van Schiphol

04-05-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
schiphol 930x520
KLM wil dat Schiphol volgende week met concrete oplossingen komt om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben, zoals in de meivakantie gebeurde. Dat zei topman Pieter Elbers van de luchtvaartmaatschappij tegen het ANP.
De inzet van extra personeel die Schiphol eerder deze week aankondigde, is volgens Elbers slechts een eerste stap. ,,De zomervakantie komt eraan, dan liggen de volumes nog hoger'', aldus de KLM-baas. Er zijn volgens hem veel meer knelpunten die voor die tijd moeten zijn aangepakt, van de afhandeling van bagage tot de beschikbaarheid van voldoende opstelplaatsen voor vliegtuigen.
Gesprek
KLM bespreekt de situatie komende week met Schiphol en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur). Elbers heeft hoge verwachtingen van dat gesprek, al baalt hij er vooral van dat Schiphol niet eerder geluisterd heeft naar de waarschuwingen van zijn belangrijkste klant. Alle genoemde problemen zijn al veel eerder bij de luchthaven aangekaart.
,,De gevolgen daarvan zijn slecht voor ons, voor onze passagiers en voor de reputatie van Nederland in het buitenland'', zei Elbers. ,,In China bijvoorbeeld wordt Schiphol juist vaak genoemd als voorbeeld van hoe een luchtvaartknooppunt hoort te werken. Maar moet je eens zien wat er nu op social media over ons wordt gezegd.''
De lange wachtrijen hebben KLM bovendien ettelijke miljoenen gekost, liet het bedrijf woensdag al weten. Dagelijks moesten tientallen mensen worden omgeboekt die hun vlucht hadden gemist. Bij vertragingen van drie uur of meer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.
Schade
,,We gaan kijken wat we kunnen doen met de schade'', kondigde Elbers aan. ,,Volgens Brusselse regels moeten wij als luchtvaartmaatschappij compensatie bieden bij vertraging. Maar in de wet staat ook dat je als klant rechten hebt als een bedrijf niet levert wat is afgesproken.''
De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven. Dit jaar is dat evenwel ,,nog geen thema'', zei Elbers. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor