KLM sluit cyberaanval niet uit
19-04-2013
• leestijd 1 minuten
KLM sluit niet uit dat de internetstoring waar het bedrijf mee kampt, het gevolg is van een cyberaanval. Dat heeft een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij vrijdag gezegd. Klanten van KLM kunnen door de storing sinds donderdagavond laat niet online boeken of inchecken.
'Kom eerder naar luchthaven'
Het is nog onduidelijk hoe lang dat gaat duren. De luchtvaartmaatschappij roept reizigers op eerder naar de luchthaven te komen zodat zij daar kunnen inchecken.
KLM houdt passagiers via onder meer Twitter en Facebook op de hoogte van de ontwikkelingen. Via die kanalen kunnen ook passagiers geholpen worden die in tijdnood dreigen te komen doordat zij niet via de website hebben kunnen inchecken. Volgens de woordvoerster van KLM hebben de computerproblemen vooralsnog niet geleid tot vertragingen of uitval van vluchten.
DDoS
De afgelopen weken waren verscheidene banken het slachtoffer van zogenoemde DDoS-aanvallen. Daarbij wordt een grote hoeveelheid dataverkeer naar servers gestuurd, waardoor die tijdelijk onbereikbaar worden. ANP