Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
KLM beboet om verkeerde vermelding prijzen
08-10-2014
•
leestijd 2 minuten
•
51 keer bekeken
•
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft op haar website geadverteerd met verkeerde ticketprijzen en moet daarvoor een boete betalen van 200.000 euro. Dat maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag bekend.
Niet opgenomen kosten
In aanbiedingen die KLM op de website had staan, waren de boekingskosten van 10 euro per ticket niet opgenomen. Dat had volgens de toezichthouder wel gemoeten, omdat het ging om kosten die ,,onvermijdbaar en voorzienbaar'' waren.
Prijzen vergelijken
,,De aanpak van onduidelijke reisprijzen is een van de speerpunten van de ACM'', zei bestuurder Anita Vegter. ,,Consumenten hebben recht op prijzen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, zodat ze de prijzen kunnen vergelijken.''
Transparantie van prijzen
In mei vorig jaar heeft de ACM aanknopingspunten gepubliceerd voor de reisbranche om de transparantie van prijzen te verbeteren. Zo moet een reis geboekt kunnen worden voor de prijs die in de advertentie staat. Kosten die al vaststaan moeten daarin zijn verwerkt en alle variabele kosten moeten direct duidelijk worden vermeld.
Onduidelijkheid
Volgens Vegter verstoort onduidelijkheid over prijzen de onderlinge concurrentie. ,,Tegen aanbieders die zich niet aan de regels houden, treden we op. Deze boete past in die aanpak'', zei ze. KLM heeft de website inmiddels aangepast. De reserveringskosten worden volgens de ACM nu per boeking in rekening gebracht en niet meer per ticket. Daarmee zijn het variabele kosten geworden.
In beroep
Een woordvoerder liet weten dat KLM in beroep gaat tegen de boete. Volgens de zegsman stonden de boekingskosten wel degelijk vermeld, zij het niet als onderdeel van de ticketprijs. Daarmee dacht de luchtvaartmaatschappij aan de regelgeving te voldoen. ANP