Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kleine auto blijkt stille drinker

11-09-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Kleine, zuinige auto’s die beloven dat je meer dan 22 of zelfs 29 kilometer kunt rijden met een liter benzine zijn ongekend populair. Sinds de belastingdienst op 1 januari stopte belasting te innen voor de kleintjes zijn ze niet aan te slepen. ‘Het lijkt wel alsof we ze weggeven’, zei een autoverkoper tegen ons. Maar helaas zijn de kleine autootjes in het gebruik veel duurder dan gedacht.
Hoe kleiner, hoe duurder
Dat het vrijwel niemand lukt om net zo zuinig te rijden als in de boekjes staat, was al bekend. Maar dat het verschil tussen norm en praktijkverbruik bij kleine auto’s oploopt tot 50% was nog niet bekend. Een chauffeur die per jaar voor 2500 euro brandstof denkt te gaan tanken, moet daar ongeveer 1200 euro bij optellen.
20 miljoen tankbeurten
De ontnuchterende cijfers over praktijkverbruik zijn afkomstig van een tankpasmaatschappij Travelcard Nederland, die beschikt over de gegevens van 240.000 klanten die in 2009 en 2010 samen 20 miljoen keer gingen tanken. Travelcard liet TNO de kilometerstanden vergelijken en zo ontstond het grootste onderzoek ooit naar het praktijkverbruik van auto’s in Nederland.  
De uitgebreide tabel kunt u hier lezen.
Historisch ritje
Het ‘normverbruik’ van auto’s dat door de dealers en de overheid wordt gehanteerd is gebaseerd op een laboratoriumproef uit 1973. Maar het rolbankritje is een slechte afspiegeling van de realiteit. In de berekeningen van het normverbruik is geen rekening mee gehouden dat auto’s veel krachtiger zijn en moderne zaken als airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend.
Wil is wet
De in de RAI verzamelde autodealers zeggen dat ze bij wet verplicht zijn om het officiële normverbruik bij hun auto’s te vermelden. De RAI zegt er bij de Europese Commissie op aan te dringen dat de test waarmee dat gebruik wordt vastgesteld eigentijdser wordt. De ANWB sluit zich daarbij aan. Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP) zegt dat het dealers natuurlijk vrij staat om naast de officiële verbruikscijfers ook een realistisch cijfer te geven. Verder denkt hij dat de autohandel belang heeft bij een grote afwijking tussen norm en praktijk omdat auto’s die in de test heel goed scoren maar in de praktijk erg slecht tóch een belastingvoordeel krijgen.
De gegevens van travelcard zijn te bekijken via: werkelijkverbruik.nl Wilt u met andere automobilisten uw werkelijk verbruik analyseren kan dat via autoverbruik.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!