,,Klein bedrag, pinnen mag'' kassucces
19-05-2010
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse consument heeft het afgelopen jaar fors meer gepind waardoor het aantal contante betalingen voor het eerst aanzienlijk is gedaald, zo meldt Currence, de organisatie achter het pinnen, in haar jaarverslag over 2009.
Het pinnen steeg naar bijna 2 miljard transacties of wel naar 38 procent van het zogeheten toonbankverkeer. Currence schrijft dat toe aan de campagne 'Klein bedrag? Pinnen mag!'. Er zijn circa 100 miljoen kleine bedragen, onder de 10 euro, meer gepind. Deze 'kleine' betalingen maakten de helft van de groei uit, ondanks de omzetdaling van 5 procent in de detailhandel door de financiële crisis. Pinnen bespaart kosten in het betalingsverkeer en betekent en geeft de winkeliers meer veiligheid.
Currence spreekt in het jaarverslag haar zorg uit dat elk land een eigen systeem voor online betalen zal invoeren. De organisatie is bevreesd dat hierdoor een Europese lappendeken voor online betalingen ontstaat. Dat is niet alleen slecht voor Europese online kopers maar ook voor banken omdat in de tussentijd andere, niet-bancaire partijen in dit vacuüm zullen stappen, waardoor die een steeds groter deel van het betalingsverkeer kunnen veroveren. Currence noemt iDEAL, het grootste systeem ter wereld in zijn soort, een ,,succesverhaal''.
Bron: ANP