Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kledingbranche worstelt met omzetverlies

17-12-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kleding_10.jpg
Het lage consumentenvertrouwen raakt de kledingbranche steeds harder. De omzet van kledingwinkels gaat na een verwachte krimp van 3 procent over dit jaar ook in 2013 verder naar beneden, waarschijnlijk met 2 procent. Het totale omzetverlies ten opzichte van 2007 is daarmee 12 procent en het einde is ook na 2013 nog niet in zicht. Dat meldde het economisch bureau van ING maandag.
Financiële achteruitgang
Consumenten die weinig vertrouwen hebben in de economie zijn terughoudend met het uitgeven van geld, waarbij grote aankopen van bijvoorbeeld auto's en meubels als eerste sneuvelen. Maar naarmate het gebrek aan vertrouwen langer aanhoudt, moet ook kleding eraan geloven. De onderzoekers wijzen erop dat veel consumenten hun financiële situatie ook daadwerkelijk achteruit zien gaan.
Felle strijd
In de kledingbranche loopt daardoor niet alleen de omzet terug, maar wordt ook steeds feller gestreden om marktaandeel. Zogenoemde fast fashion ketens die snel op de markt weten in de te spelen tegen relatief lage prijzen zijn aan de winnende hand. Voorbeelden hiervan zijn ketens als Zara en H&M. Ook het marktaandeel van de verkoop van kleding online groeit. De onderzoekers verwachten dat dit marktaandeel binnenkort de 10 procent passeert en in 2020 richting 30 procent kan groeien. Zelfstandige winkeliers zullen het steeds moeilijker krijgen.
ANP

Meer over:

diginieuws, kleding
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor