Kledingbranche worstelt met omzetverlies
17-12-2012
• leestijd 1 minuten
Het lage consumentenvertrouwen raakt de kledingbranche steeds harder. De omzet van kledingwinkels gaat na een verwachte krimp van 3 procent over dit jaar ook in 2013 verder naar beneden, waarschijnlijk met 2 procent. Het totale omzetverlies ten opzichte van 2007 is daarmee 12 procent en het einde is ook na 2013 nog niet in zicht. Dat meldde het economisch bureau van ING maandag.
Financiële achteruitgang
Consumenten die weinig vertrouwen hebben in de economie zijn terughoudend met het uitgeven van geld, waarbij grote aankopen van bijvoorbeeld auto's en meubels als eerste sneuvelen. Maar naarmate het gebrek aan vertrouwen langer aanhoudt, moet ook kleding eraan geloven. De onderzoekers wijzen erop dat veel consumenten hun financiële situatie ook daadwerkelijk achteruit zien gaan.
Felle strijd
In de kledingbranche loopt daardoor niet alleen de omzet terug, maar wordt ook steeds feller gestreden om marktaandeel. Zogenoemde fast fashion ketens die snel op de markt weten in de te spelen tegen relatief lage prijzen zijn aan de winnende hand. Voorbeelden hiervan zijn ketens als Zara en H&M. Ook het marktaandeel van de verkoop van kleding online groeit. De onderzoekers verwachten dat dit marktaandeel binnenkort de 10 procent passeert en in 2020 richting 30 procent kan groeien. Zelfstandige winkeliers zullen het steeds moeilijker krijgen.
ANP