Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klarna en Riverty “brengen te snel extra kosten in rekening”

24-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
6611 keer bekeken
  •  
beveiligingslek data betalen 1127

Achteraf betalen met Klarna of Riverty is voor velen een uitkomst. Maar het gaat nog weleens mis met de rekening betalen. En dat ligt niet per se aan de klant. De Consumentenbond meldt dat de betaaldiensten klanten te snel opzadelen met extra kosten als rekeningen niet worden betaald.

Klanten die via Riverty hun rekening niet op tijd betalen, klagen bij de belangenvereniging voor consumenten dat zij geen aanmaningen ontvangen. In plaats daarvan krijgen ze volgens de bond een zogenaamde 'vierde' herinneringsbrief toegestuurd waarbij meteen incassokosten in rekening zijn gebracht. Riverty zegt tegen de bond dat het wel eerst herinneringsmails stuurt, maar dat die mogelijk in de spambox van de klanten terechtkomen. Consumenten bestrijden dat.

Gedragscode voor achterafbetaaldiensten

Sinds 31 oktober geldt een gedragscode voor achterafbetaaldiensten. Daarin staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren met hun klanten over openstaande rekeningen. Ook moeten consumenten een extra tussentijdse kosteloze herinnering krijgen.

De Consumentenbond heeft Riverty gevraagd om klanten ook op andere manieren te benaderen, vóórdat er hoge kosten in rekening worden gebracht.

Oplopende rekeningen bij Klarna door problemen met retourneren

Klanten van Klarna hebben vooral problemen met oplopende rekeningen omdat bestelde producten niet kunnen worden geretourneerd. Dat gebeurt vooral bij volgens de Consumentenbond malafide dropshippers die geen mogelijkheid bieden om bestellingen te retourneren.

Reactie

Klarna laat in een reactie weten de problemen te onderzoeken en heeft inmiddels de samenwerking met een aantal webshops opgezegd.

Heb jij een goede of juist slechte ervaring met betaaldiensten zoals Klarna en Riverty? Laat het ons weten via de reacties!

Bron: ANP/Consumentenbond

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (19)

PatriciaV
PatriciaV28 jan. 2024 - 14:21

Helaas ben ik ook opgelicht via Riverty. Ik kon niet na 14 dagen betalen. Er werd toen op de website van Riverty gemeld dat ik moest wachten op een betaaloverzicht om te kunnen betalen. Ik heb hierop gewacht maar het kwam maar niet. Toen ik vanmiddag op de website keek, schrok ik mij rot want er stond dat er een betaaloverzicht en herinnering was verstuurd maar deze heb ik nooit ontvangen. Ook niet in mijn spambox, die ik altijd keurig bijhoud. Wel heb ik nu 9,50 euro aanmaningskosten. Wat een oplichting van Riverty. Ik heb contact gehad met Jules van de klantenservice van Riverty maar hij legt de schuld volledig bij mij. Echt niet terecht. Mensen, ik waarschuw jullie: doe je betaling niet via Riverty. Wat een oplichterij! Ik ga aangifte doen. Het gaat om een klein bedrag maar voor mij is dit een principekwestie. Ik laat mij niet oplichten.

Michaelll
Michaelll4 jan. 2024 - 3:58

Nooit meer riverty.slechte service.en een drama wat betreft een uitstel als je een x niet in staat ben gelijk te betalen.je kan beter naar Klarna gaan want die helpen je wel en denken wel mee met oplossing.ik gebruik nooit meer riverty

lpaard1981
lpaard198127 nov. 2023 - 10:40

zelf nu ook problemen met Riverty. vierde aanmaningin ontvangen maar geen eerdere aanmaningen gehad. ook geen eerdere rekeningen ontvangen. Na tel contact met Riverty wat een drama is dat blijkt het van een webshop te zijn waar ik nog nooit van heb gehoord. wat een ramp dat riverty.

1 Reactie
Griet1967
Griet19674 dec. 2023 - 9:45

Riverty is een waardeloos, zeer klantonvriendelijk bedrijf. Een computer spuugt de facturen uit (terecht / onterecht). Geven jou de schuld als de webshop niet reageert. Kortom: nooit in zee met Riverty! Administratie bij Riverty is niet op orde. Betalingen kan Riverty zgn. NIET in hun administratie terugvinden.

nuilerveld
nuilerveld24 nov. 2023 - 14:00

Ik heb Klarna persoonlijk leren kennen als een uiterst onaangenaam bedrijf met een zeer slechte klantenservice. Nou ja, meer het gebrek aan klantenservice...

Annie36
Annie3624 nov. 2023 - 13:36

Klarna is prima. Nooit problemen. Riverty daarentegen een ramp. Het is eigenlijk gelijk betalen bij ontvangst. Achteraf betalen is hier wel heel kort door de bocht.

2 Reacties
Mabelle
Mabelle24 nov. 2023 - 13:43

Betalen na ontvangst IS achteraf!

greatwise
greatwise26 nov. 2023 - 13:39

Mevrouw Mabelle is een trol van Riverty? Achteraf betalen houdt een termijn in en NIET na ontvangst gelijk betalen.

Engel Derksen
Engel Derksen24 nov. 2023 - 13:16

Klarna is te snel met kosten in rekening te brengen. Al ben je 1of 2 dagen te laat met betalen. Die ervaring heb ik al by hun.

1 Reactie
Mabelle
Mabelle24 nov. 2023 - 13:30

Wat zou je er van zeggen om gewoon netjes OP TIJD te betalen? Lijkt mij een normale zaak.

Gert Moes
Gert Moes24 nov. 2023 - 13:05

zelfs als jij je product niet krijgt , al meerdere malen meegemaakt

wendy ann
wendy ann24 nov. 2023 - 11:17

Klarna zegt 30 betaaldagen te bieden maar start de factuur op het moment van bestelling. Soms laat een bestelling langer op zich wachten en moet je betalen voordat je het product goedgekeurd hebt, of kans hebt gehad het terug te sturen. Het product eerst zien en daarna betalen is juist de reden om met Klarna te betalen! Bij navraag hierover zegt Klarna dat de winkel het tijdstip van ingaan van de lopende factuur start, de winkel zegt dat Klarna dit doet.

mariodonna
mariodonna24 nov. 2023 - 11:15

Ik heb onlangs bij Klarna een tweetal nota's niet kunnen betalen, kon niet inloggen, je kunt ze ook niet mailen of op andere wijze benaderen. Na verloop van tijd ontving ik een schriftelijke aanmaning met kosten waar ik wel een telefoonnummer op vond dat ik kon bellen. Aangegeven dat ik niet kon inloggen, medewerker gaf aan dat ik hun waarschijnlijk in mijn spambox had gezet waardoor ik geen mails meer ontving! Ik gaf aan dat dit neit aan de orde was,hij keek na en mails waren zgn wel verzonden, maar ik heb ze nooit gehad, kon immers ook niet meer inloggen. Hij ging te rade bij een techneut en bleek dat hun mij per abuis met mijn email op hun spamlijst hadden geplaatst. Dit werd direct opgelost en ik ontving direct een mail. Aangegeven dat ik 2 nota's zag openstaan en beide 13,50 extra kosten hadden en ik gaf aan dat ik die niet wenste te betalen aangezien hun de oorzaak waren. Hij zou het eraf halen. Maar bleek maar bij een van 2 gedaan! Weer bellen. Andere medewerker. Verhaal uitgelegd , hij zei nee kan niet jij hebt ons in je spambox geplaatst! Ik zeg hoor je niet wat ik zeg, je collega heeft mijn adres bij jullie uit spambox laten laten halen. Nee dat kon niet , die had waarschijnlijk in mijn spambox hun eruit gehaald!!!!!!! Ik zei weet je wat je zegt? Ja dat kan zei die. Ik zei jij slaat echt alles, jullie kunnen dus in mijn persoonlijke spambox? Ja! Ik zei geef me je naam ik dien klacht in. Klacht ingediend , geen enkele reactie gehad ! 13,50 plus 15 minuten belkosten

azalaia
azalaia24 nov. 2023 - 10:44

Ik heb via Bol.com een salontafel besteld van €37,95 enige weken geleden die van een winkel uit Hamburg moest komen. Ik besloot toen te kiezen voor achteraf betalen. Die tafel heb ik laten sturen naar een postagentschap servicepunt die bij Bol.com bekend is. Daar is het nooit aangekomen en die winkel weet helemaal van niks. Mijn betaaltijd is inmiddels voorbij en ik heb aan Klarna alles uitgelegd waarom ik nog niet heb betaald. Nu maar hopen dat ze begrijpen waarom ik nog niet heb betaald en dat ik geen aanmaningen ga krijgen. Ik heb niks kunnen ophalen bij dat service punt dus wil ik niet gaan betalen voor die tafel die daar niet is geleverd. Ik heb wel een e-mail van GLS dat mijn bestelling daar is afgeleverd met datum en tijd van aflevering. Die winkel Twister in Amstelveen weet helemaal van niks. Wat is hier fout gegaan....Naar mijn adres is het ook niet gebracht en ook niet bij mijn buren. AOSOM, te tussen verkoper en Bol.com is op de hoogte van de verdwijning van een 7 kilo zwaar pakket dat voor mij was/is bestemd. Dat raakt toch niet zomaar eventjes zoek.

Kariena
Kariena24 nov. 2023 - 10:37

Ik heb hetzelfde ondervonden met Klarna. Loopt nog. Ook bestelling via droppen die bij de buren zou zijn afgegeven toen we nb op vakantie waren. Nooit iets ontvangen. Bij DHL onderzoek gestart en bij Klarna doorgegeven. Dripshipper Middo zegt dat ik toch moet betalen en Klarna zegt van niet? Onderzoek duurt 3 maanden. Nooit meer!!!! Alleen maar gedoe.

jokeromy
jokeromy24 nov. 2023 - 10:31

Nog geen problemen gehad met klarna één keer een rekening wegens omstandigheden vergeten krijg ik netjes een herinnering en als je die meteen betaald Is het in orde

jokeromy
jokeromy24 nov. 2023 - 10:30

Nog geen problemen gehad met klarna één keer een rekening wegens omstandigheden vergeten krijg ik netjes een herinnering en als je die meteen betaald Is het in orde

Thecla58
Thecla5824 nov. 2023 - 10:04

Tot en met juni dit jaar heb ik nooit problemen gehad net Klarna. Nooit achterstanden gehad, nooit troubles met retourneren van artikelen. Maar sinds juli dit jaar kan ik niet meer van Klarna gebruik maken. Het zou, zei Klarna, iets te maken hebben met kredietwaardigheid. Moet ik eerst via (partner)sites bestellen en dan via Klarna nu betalen om krediet op te bouwen en dan kan ik weer achteraf gaan betalen. Dit alles zonder enige verklaring vooraf. Rare gang van zaken.

Wiepkje
Wiepkje24 nov. 2023 - 10:01

Absoluut geen problemen met Klarna en Riverty. Ze helpen je met retouren door een goed uitleg

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!