Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Klachtenloket luchtvaart bij IVW

20-12-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vliegtuig2_08.jpg
Luchtvaartpassagiers die bijvoorbeeld willen klagen over vertragingen, kunnen terecht bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) volgens staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur). Hij schrijft maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat instrumenten van de IVW ,,voldoende waarborgen'' bieden voor een goede handhaving ter bescherming van consumenten. Maar het komt volgens hem nu nog wel aan op een (tijdige) toepassing van de instrumenten.
Betere mogelijkheden
De Kamer had eerder dit jaar bij Atsma aangedrongen op betere mogelijkheden voor luchtvaartklanten om hun recht te halen bij klachten. Kamerleden hadden toen al aangegeven een klachtenloket bij de IVW te karig te vinden. Zij zien liever dat de Geschillencommissie Luchtvaart in stand blijft. Maar de staatssecretaris wijst erop dat luchtvaartmaatschappijen hun steun aan deze commissie per 1 januari 2012 beëindigen. Deelname aan een geschillencommissie verplichten is volgens hem geen optie, omdat dan uitspraken naar aanleiding van klachten niet bindend kunnen worden opgelegd. Verder stelt hij dat in Europa nog gewerkt wordt aan de (juridische) mogelijkheden voor luchtvaartklanten die zich gedupeerd voelen.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor