Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Klachten TNT
26-05-2010
•
leestijd 3 minuten
•
50 keer bekeken
•
Een paar weken geleden besteedde Kassa aandacht aan de pakketbezorging van TNT. Je bestelt bijvoorbeeld een telefoon of een autoradio en deze wordt via de TNT post bij je bezorgd. Alleen wat er ook komt, geen pakketje met de spullen.
Na deze uitzending ontving Kassa nog veel meer klachten over de pakketbezorging van TNT.
Ook Johan Huitema uit Emmeloord zit met een verdwenen pakket. Op 1 september bestelt hij via Digital Street een autoradio van bijna 500 euro. Via track & tracé ziet hij dat het pakketje op 5 september thuis bij hem afgeleverd is. Alleen is er helemaal geen pakketje bij Johan Huitema afgeleverd. Navraag levert niets op: volgens TNT is er voor het pakketje getekend en is het dus bezorgd. De handtekening die TNT opstuurt als bewijs, blijkt echter helemaal niet zijn handtekening te zijn. Maar voor TNT maakt dat niets uit.
Kassa heeft vanzelfsprekend TNT herhaaldelijk uitgenodigd, en ondanks hun eerdere toezeggingen, weigerde het bedrijf uiteindelijk om hier te komen. Want, zegt TNT:
“
TNT heeft een contract met verzender en niet met consument, TNT wil vermijden om met consument in discussie te gaan want daar schiet niemand iets mee op
.”
Wel laat TNT aan de telefoon tegen Kassa weten, over de handtekeningen van klanten:
"
De handtekening van de geadresseerde is voor ons geen controle-instrument. Al zou Mickey Mouse ondertekenen, dat is ons om het even
."
Advocaat Edward van Lent heeft op verzoek van Kassa naar de klachten over valse handtekeningen gekeken. Volgens hem gaat TNT niet zorgvuldig om met het bezorgen van de pakketten. TNT heeft de plicht om de pakketten bij de geadresseerden af te leveren. Dat is in alle gevallen niet gebeurd. TNT geeft in de eigen algemene voorwaarden aan dat een zending wordt afgeleverd aan de geadresseerde, een volwassen huisgenoot of een gemachtigde van de geadresseerde. In sommige gevallen kan de zending worden achtergelaten bij de buren. Dan moet er wel een briefje worden achtergelaten bij de geadresseerde. Ook dat is niet gebeurd.
Het is dus goed om voordat je iets bestelt te kijken op welke manier de winkel hun pakketten verstuurt. Kassa heeft daarom op een rijtje gezet hoe andere pakketbezorgers omgaan met de handtekening. Voor TNT is de handtekening geen middel om te controleren of het pakket bij de juiste persoon is bezorgd. Maar ook bij Selektvracht is de handtekening geen controlemiddel. Herhaaldelijk gepleegde telefoontjes naar DHL hadden geen nut: dit bedrijf gaf geen respons. UPS daarentegen blijkt de handtekening wel degelijk als controlemiddel te gebruiken. Daar wordt namelijk aan de deur ook om legitimatie gevraagd.
Voor meneer Huitema is er goed nieuws. Nadat Kassa zijn gegevens deze week heeft doorgegeven aan TNT, heeft TNT die middag nog aan de winkel Digital Street laten weten dat de zending toch zoek geraakt is. De winkel kan nu bij TNT de waarde van de niet bezorgde autoradio claimen en hem vervolgens een nieuwe radio toesturen.
Als consument kun je met je klachten niet bij TNT terecht. De winkel schakelt TNT wel in als vervoerder, maar uiteindelijk is de winkel verantwoordelijk naar de klant en dus ook voor het nalaten van TNT. Bij problemen met het bezorgen van een pakket kun je de winkel hierop aanspreken en het geld van de bestelling terugvragen. Als de winkel de problemen niet oplost, kun je terecht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. De winkel moet dan wel aangesloten zijn bij deze branchevereniging.