Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klachten over taxivervoer van Valys: lang wachten en vertrouwen kwijt

07-09-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
25753 keer bekeken
  •  

Valys is een vervoerssysteem voor mensen met een mobiele beperking die niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen gaan. Maar veel gebruikers van Valys zijn hun vertrouwen in dit taxivervoer verloren. Chauffeurs komen vaak véél te laat en dat zorgt voor zoveel stress dat mensen afhaken. Ze blijven liever thuis.

Volgens de regels van Valys mag de chauffeur een kwartier eerder óf later arriveren. Maar in de praktijk moeten mensen vaak véél langer wachten.

Te laat voor het eigen huwelijksfeest

De opa en oma van Jasper waren dit voorjaar 55 jaar getrouwd en nodigden vrienden en familie uit voor een feestelijke lunch om het huwelijksjubileum te vieren.

Jasper: "Maar het werd geen leuk feest. We moesten zonder het bruidspaar beginnen, want de Valys-taxi liet anderhalf uur op zich wachten. Toen ze eindelijk aankwamen, was hun eigen feest al bijna voorbij. Daarna hebben ze nooit meer een rit via Valys geboekt."

"Heel sneu, ze komt nergens meer"

Annette den Toom woont op een beschermde woonlocatie. Ze heeft zowel een fysieke als een verstandelijke beperking. Tegenwoordig vallen steeds meer uitjes met haar zus Marjan in het water. Voorheen gingen ze nog wel eens samen een middagje winkelen of naar het theater.

Haar zus Marjan nodigde haar deze zomer nog uit voor een voorstelling in het DeLaMar-theater. Marjan: "Maar de taxi kwam veel te laat en toen ze aankwam was de voorstelling al grotendeels voorbij. Het is heel sneu voor Annette; op deze manier komt ze nergens meer."

Vier uur te laat en de thuiszorg is al weg

Jonny Brummelhaus uit Haaksbergen had deze zomer een vergelijkbare ervaring. Hij ging een dagje naar Ouwehands Dierenpark. De taxi terug naar huis was om zes uur 's avonds besteld. Het liep echter anders.

"Pas om tien uur 's avonds werden we opgehaald. Dat is maar liefst vier uur te laat, en de klantenservice was niet bereikbaar. Ik kwam pas ’s nachts thuis en kon zodoende niet meer door de thuiszorg in bed geholpen worden."

Jonny gaat vaak op stap met zijn vriendin Astrid, die vanwege haar rolstoel ook van Valys-vervoer afhankelijk is. Ze laten het er niet bij zitten en blijven het proberen. Astrid is een petitie begonnen en roept de politiek op hier iets aan te doen.

Ieder(in): "We krijgen al jaren klachten, het is schandalig"

Belangenorganisatie Ieder(in) vindt het schandalig dat mensen zo lang moeten wachten op vervoer. Dagmar Heijsteeg van Ieder(in): "Via ons meldpunt ontvangen we hier al jaren klachten over. En we vragen ook al jaren om een oplossing. Nederland heeft het VN-verdrag Handicap ondertekend. Mobiliteit is geen gunst, maar een recht."

Heijsteeg vervolgt: "Wat we zien is dat er door Valys te veel ritten worden ingepland omdat het lucratief moet zijn voor het taxibedrijf. Daardoor kunnen mensen niet vertrouwen op de vervoerder en er is ook geen alternatief."

Valys betreurt de negatieve ervaringen: "Landelijk chauffeurstekort"

Valys zegt de negatieve ervaringen van Valys-reizigers te betreuren. "We stellen alles in het werk om deze te voorkomen. Deze negatieve ervaringen zijn immers niet wat wij voor ogen hebben en waar de dienstverlening voor staat. We hebben last van een landelijk chauffeurstekort en daar bijkomende capaciteitsproblemen. Deze capaciteitsproblemen reiken verder dan alleen het vervoer voor Valys, ook in het lokale regio- en Wmo-vervoer, het leerlingenvervoer en binnen het ziekenvervoer voor zorgverzekeraars zijn de gevolgen hiervan zichtbaar én merkbaar."

Ministerie van Volksgezondheid: "Verwacht dat problemen snel zijn opgelost"

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – waar Valys onder valt – zegt in een reactie: "We willen heel graag dat iedereen meedoet aan de samenleving en daar is dit vervoer heel belangrijk voor. We staan in nauwe verbinding met de vervoersorganisatie Transvision die het Valys-vervoer uitvoert. We verwachten dat de problemen snel zullen worden opgelost.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

Market Research Quality
Market Research Quality
28 okt. 2024 - 17:34

Mogelijk vanwege mijn lay-out lukt het niet om mijn klacht betreffend Valys van 27-10-2024 hier te plaatsen. Zichtbaar op Trustpilot: https://nl.trustpilot.com/review/www.valys.nl

Klacht mbt Valys Reis ID: 10408850

Aspect 1.: Wanprestatie Valys-planning

Aspect 2.: Misleiding door Valys-medewerker

1&2: In gewoon Nederlands: belazerd door Valys, een organisatie zonder enig interesse voor een hoog bejaard persoon, met name veroorzaakt door ongeschikte medewerkers.

Details: zie Trustpilot

jacky14
jacky14
27 okt. 2024 - 16:42

Valys nodig om op bezoek te gaan bij mijn verstandelijk gehandicapte broer / beschermd wonen. Anders al allang mee gestopt , 1 x uit taxi gegaan in stromende regen na 100mtr rijden omdat ik mijn hele kleine hondje bij mij had in reistas en op stond als persoon niet als huisdier hondje eruit dan mocht ik mee !!

Vele malen thuis te laat ophalen ,bezoek af moeten zeggen i.v.m bezoektijden

.Laatste keer uur te laat thuis opgehaald en 3 uur te laat om weer terug naar huis te gaan , 1 x pas na 21.00 uur !!!! i.p.v 16.00 uur,!!!toen na heel veel bellen heeft Valys op hun kosten mijn regio vervoerder /taxi gebeld en op laten halen .Hier in Senioren complex ook zoveel klachten .Zelfs Mevrouw in taxi gehad veel te laat voor afscheid / crematie. Schandalig. Net zoals bruidspaar hierboven dit kan toch niet langer zo ,Ministerie van volksgezondheid, Welzijn en Sport A.U.B Neem deze klachten serieus en ga er direct mee aan de slag ,Wij met zijn allen als Valys klanten hebben dit vervoer juist zo nodig ,hebben deze toezegging niet zomaar gehad .Wij met zijn allen moeten al zoveel inleveren door gezondheid en hierdoor wordt onze ( sociale ) wereld toch groter.Mijn ( tweeling) broer en ik Wij hebben alleen elkaar nog, op leeftijd wil hem nog zo lang mogelijk blijven bezoeken met zekerheid van juist / tijd Valys -vervoerders bedrijf .

Pilou1
Pilou1
9 sep. 2024 - 22:25
Ik had verleden jaar juni voor het eerst een rit met de Valys, ik zou om 11 uur s'morgens worden opgehaald en belde de chauffeur dat hij onderweg was om mij op te halen, dus ik naar beneden met mijn hondje en koffertje want zou een week naar mn moeder toe gaan, na een kwartier beneden hebben gewacht ik valys gebeld waar de taxi bleef ,werd er gezegd dat hij er over 10 minuten zou zijn, ben toen maar weer naar boven gegaan want kon niet meer zolang blijven staan door mn reuma, kwam de taxi pas na een half uur, heb toen ik bij mn moeder was wel gelijk valys gebeld en hoefde de rit niet te betalen, en dat voor de eerste keer dat ik gebruik maakte van hun, dit is wel vaker voor gekomen dat ze meer dan een uur te laat waren, maar diende daarna wel gelijk een klacht in.
Truus de wit
Truus de wit
9 sep. 2024 - 21:14
Mijn broer woont in veenendaal en komt gemiddeld 1 keer per maand naar mij in amersfoort met valys regelmatig komt de taxi te laat met als hoogte punt nieuwjaarsdag vorig jaar we hadden de taxi om 20.00 besteld om 20.30 was hij er niet gebeld zou er om 21.00 zijn 21.15 weer gebeld werd 21.30 21.45 weer gebeld zou terug gebeld worden om 22.30 weer gebeld en boos geworden mijn broer had nl sinds kort een katheder en hij had daar pijn aan en wilde dus naar huis waar hulp was Kreeg toen eindelijk een begripvolle telefonist die ging het uitzoeken bleken de chauffeur nuet begonnen te zijn en daardoor was de rit van mijn broer verdwenen werd een andere taxi gestuurd die kwam dus om 0.30 Het is nog een keer voor gekomen toen kwam de taxi wel vroeger rond 22.30 maar toen werden we meerdere malen gebeld of hij niet zonder rolstoel naar huis kon want ze hadden geen rolstoelbus beschikbaar Hij zit ook regelmatig meer dan 2 uur in de bus omdat de planning zo 'n rare route ingepland heeft dat zee eerst naar Arnhem gaan en dan terug naar veenendal
Wtf123
Wtf123
9 sep. 2024 - 13:03
Chauffeurs tekort??? Misschien moeten de chauffeurs meer betaald krijgen en betere arbeidsvoorwaarden krijgen!!
hvrom1
hvrom1
8 sep. 2024 - 19:34
Eerst zien dan geloven. Zoniet licentie intrekken en kijken naar een andere partner Zorgvervoer enz.
Theekopje
Theekopje
8 sep. 2024 - 17:47
Valys kan mijn vervoer niet verzorgen. Ik ben al 14(!) jaar daarover bezig. Ministerie heeft hen 2 jaar geleden gevraagd/gezegd contact op te nemen met specialistisch bedrijfje dat dit wél kan. Valys weigert dat te doen en van Ministerie hoor ik ook niets meer. Dat is dus 700km die ik niet wegkan. Elk jaar weer.
rinuszwam
rinuszwam
8 sep. 2024 - 12:03
Dat krijg je als het Openbaar Vervoerd door een enorme bezuinigd is door het kabinet Rutten !! Juist de gewone burger is hierdoor te dupe ! Met dank aan de kabinetten Rutten VVD en CDA - CU !!
henriette22
henriette22
8 sep. 2024 - 11:39
Ik heb nare ervaringen met Valys, kortgeleden een taxi besteld voor een begrafenis, dit heb ik af moeten zeggen omdat ze niet zeker wisten of ze op tijd waren. Op een familiedag waren ze mij vergeten op te halen, na meerdere keren bellen hebben ze toch een taxi opgeroepen voor mij...was wel 1,5 uur later maar toch gelukt. Ik probeer vaak eerst familie in te schakelen maar aangezien iedereen een baan heeft lukt het niet altijd dus moet helaas voor mij vaak afspraken afzeggen. Ik ben 85 jaar, doe mijn best met een nieuwe knie en heup zoveel mogelijk zelf te reizen maar met slecht OV lukt het helaas niet.
MercedesNR-RS-20
MercedesNR-RS-20
8 sep. 2024 - 10:26
Het probleem dat er een tekort aan chauffeurs is , heeft misschien ook te maken aan de betaling, en wat er van je verwacht wordt. Daarbij spreken we over rendabele ritten , die vaak zo worden gecombineerd dat dit bijna niet haalbaar is voor de chauffeur. Laten we het nu maar niet hebben over de drukte op straat. De reizigers verwachten zeer veel, maar als ze met het openbaar vervoer zouden kunnen reizen, valt ook wel eens een trein of bus uit. Het kost de Valys reiziger al niet zo veel. Natuurlijk moeten we streven dat we optijd komen, maar vaak is het zo dat de chauffeur nog niet eens de kans of de mogelijkheid heeft om te pauzeren. Geklaagd wordt er snel, maar de mogelijkheden zijn beperkt om het rendabel te maken.
1 Reactie
henriette22
henriette228 sep. 2024 - 11:47
Volgens mij realiseert mevr/hr Mercedes niet wat wij per km betalen. Daarbij komt nog dat ik, en velen met mij ,zo blij zijn dat wij in staat worden gesteld om gebruik te maken van een taxi!!, dat ik altijd, als ik een behulpzame chauffeur tref die mijn helpt met uitstappen, hem /haar een behoorlijke fooi geef!! Ik denk dat er veel mensen dit doen. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een chauffeur blijft zitten!! en als ik niet snel ben met uitstappen, hij mij er nog net niet uitgooit! Naar waarheid beantwoord.
doratee
doratee
8 sep. 2024 - 8:51
Dit speelt dus ook bij het regionale vervoer op maat van omnibus, mijn eerste ervaring met omnibus was ook zodanig dat ik geen beroep op het vervoer zal doen en geen bezoekjes of afspraken met een arts of ziekenhuis. Mijn ervaring: Mijn eerste rit met de omnibus is dus totaal verkeerd gegaan, niemand is geweest en ik heb een taxi moeten nemen om 10 min te laat bij de arts te komen, kosten € 30. Op 5-9-2024 de rit gereserveerd en duidelijk aangegeven dat ik om 10,25 uur bij de arts moet zijn, het vervoer moest ik rekenen om 9,25 uur klaar te staan. ik stond van 9,15 uur klaar op het vervoer te wachten maar toen om 10 uur nog geen vervoer aanwezig was , ben ik gaan bellen naar de klantenservice daar kreeg ik gezegd dat het busje er om 9,20 uur was geweest dat is dus NIET WAAR, bij mij is NIEMAND geweest is geen busje of auto van omnibus geweest daarbij werd mij ook nog brutaal gezegd dat ik maar eerder had moeten bellen. Dit is mijn eerste kennismaking met omnibus, maatwerk in vervoer. Het heeft mijn de stress bezorgd om toch nog vervoer te moeten regelen en de arts te verwittigen dat ik niet op de afgesproken tijd aanwezig kon zijn. Dit heeft mij behalve de stress ook nog € 30 voor een taxi gekost.
betty de ridder
betty de ridder
8 sep. 2024 - 8:49
Valys moet je wel minstens een week van te voren bestellen. Dan gaat het echt wel goed. Niet de dag ervoor of 2 dagen ervoor. Echt minstens een week. Dan sta je goed in het systeem
3 Reacties
eeyore
eeyore8 sep. 2024 - 9:15
dat betekent dus dat je maar moet hopen dat je die dag ook fit bent en weg kunt...
henriette22
henriette228 sep. 2024 - 11:52
Sorry Betty, ik bel/maak altijd ruim een week van tevoren, volgens mij word ik ingepland maar daarna wordt er geschoven en komt de eerste toch in de knel.
Truus de wit
Truus de wit9 sep. 2024 - 21:17
Ook dan niet hoor voor mijn broer wordt het altijd week van te voren geregeld valys heeft mij verteld dat ook met feestdagen het pas 1 dag van te voren de planning in gaat
h-hollander@kpnmail.nl
h-hollander@kpnmail.nl
8 sep. 2024 - 8:45
raar personeel s te kort je moet bellen voor een afspraak dus die mw/hr weet dan toch al daar heb ik geen personeel voor en toch boeken beetje raar en alles weg drukken personeel te kort eerst was het corona en zijn allemaal lul praatjes ze krijgen het niet rond geen overleg intern jammer voor al die mensen die er afhankelijk van zijn
gerard van kooten
gerard van kooten
8 sep. 2024 - 7:10
Ik ben het hier helemaal mee eens. Alleen mis ik ook nog één ding: de beperking van 700km!
2 Reacties
eeyore
eeyore8 sep. 2024 - 9:16
ja die is ook drama - om een verhoging te krijgen tot 2250 moet je heeeel veel doen....
henriette22
henriette228 sep. 2024 - 11:57
Daar heeft u gelijk in!! Ik reken de ritten per jaar uit en komt er een begrafenis- of ziekenhuisafspraak tussen dan moet ik zelf kiezen en een of twee afspraken afzeggen.
skybird
skybird
8 sep. 2024 - 6:40
Heb nog geen gebruik gemaakt van Valys, want door de negatieve ervaringen die ik hoor, ben ik doodsbang er gebruik van te maken. Ik zit aan zuurstof en mijn mobiele apparaat heeft maar een paar uur alvorens het weer opgeladen moet worden. Heb al hele negatieve ervaringen met zorgtaxi's die je ook elke keer in de zenuwen laten zitten omdat ze altijd te laat zijn en/of niet komen opdagen. Heb een keer uren zitten wachten in het ziekenhuis toen ik afhankelijk was van een zorgtaxi. Heb toen getracht te bellen, maar ze bleven maar onbereikbaar en toen in wanhoop maar mijn zorgverzekering gebeld die gelukkig bereid was actie te ondernemen. Bleek ik helemaal vergeten te zijn en uiteindelijk kon ik na nogeens twee uur wachten worden opgehaald. Ik was helemaal over mijn toeren en totaal uitgeput. Heb je net zware chemokuren en bestralingen achter de rug! Sindsdien ben ik als de dood voor dergelijke vervoersbedrijven en nu helemaal sinds ik afhankelijk ben van zuurstof.
1 Reactie
eeyore
eeyore8 sep. 2024 - 9:17
verschrikkelijk :(
Dylucke
Dylucke
8 sep. 2024 - 0:41
Dit is niet alleen een probleem bij Valys maar ook bij deeltaxi west-brabant, het zou me niet verbazen dat dit ook bij andere regio's plaatsvind, ik heb nu in 2 weken tijd tot twee keer toe meer dan 2 uur kunnen wachten op de terug rit. Vorig jaar heb ik dus een aantal afspraken gemist ivm controle voor mijn nieren omdat de taxi pas aankwam rijden op het punt dat ik er al moest zijn terwijl deze dan al een uur eerder er had moeten zijn. Klagen bij de klantenservice heeft weinig nut aangezien er weinig tot niks gebeurt om het te verbeteren, het enige wat er gebeurt is dat je af en toe geld terug krijgt. laatst nog een klacht ingediend, ik zou een mailtje krijgen met een samenvatting van de klacht en wat ze er aan gingen doen. Helemaal niks ontvangen. Dit is overigens ook niet de eerste keer dat dat gebeurt. Voor mijn gevoel moet er echt eens een bezem door het hele systeem worden gehaald want op dit moment gaat het inderdaad alleen maar om winst.
hvrom1
hvrom1
7 sep. 2024 - 19:52
Meer tijd geven voor ouderen en in zijn algemeen qua het melden van een foute factuur. Zowel de telefonistes en de schauffers een vervrissings cursus laten volgen qua klantvriendelijkheid en meer service bij het ophalen van hun klanten. Niet in de auto blijven zitten. Uitstappen en helpen instappen en dan wel met een trapje als hulpmiddel Geen uren lange wachttijden meer. Je besteld op tijd dan ook op tijd rijden. De algemene voorwaarden een goed onder de loep nemen enz. Enquête opsturen voor op en aanmerkingen. Het boeken van de rit. Het verloop van de reis. Of de factuur klopt met de opgegeven rit. Zo hou je de vinger aan de pols qua de hulpverlening aan gehandicapten en met met andere lichamelijke gebreken ongeacht welke. Je bent niet voor iets zorgverlener met een speciale vervoermiddel. Klanten, service en klantvriendelijkheid behoren hoog in het vaandel te staan van Valys. Anders moet Valys hun licentie zorgverlenervervoer worden afgenomen.
hvrom1
hvrom1
7 sep. 2024 - 19:33
Een van de vele problemen bij Valys. Ons problemen was steeds verkeerde facturen. Het beging bij het boeken van ern reis.Opgave van de kaarthouder plus een begeleider. Deze is gratis en voor meerdere wordt de rit inrekeng gebracht. Vaak een factuur waarbij de begeleider in rekning werd gebracht. Ik ben toen eens alle facturen na gaan kijken en tot mijn verbazing werd de begeleider vaak als derde meereizende gefactureerd. Ik heb toen de de geschillencommissie Taxi en Zorgvervoer aangeschreven. Tegelijkertijd heb ik de klantenservice van Valys aangeschreven nadat mijn telefonische klacht werd weggewuifd. Ik moest binnen zes weken reageren op een evt foute factuur. Men.kon ook niet meer zover terug kijken. Met andere woorden pech. Ik liet het hier niet bij zitten en heb zeld de facturen via de account van Valys bovenwater gekregen. Uiteindelijk kwam ik met een totaal bedrag te veel in reking gebracht €. 227,00 Dat is berekend vanaf 2021 tm 2024. Uiteindelijk heb ik dit bedrag terug gekregen, zonder veel problemen. Mijn advies maak duidelijke afspraken met de telefonistes. Laat ze aan het einde, het geheel herhalen of uw aanvraag klopt. De factuur goed nakijken of er geen kosten in rekening zijn gebracht voor de begeleider. Mijn zaak is door de klant service naar tevredenheid opgelost. Hoeveel klanten hebben teveel betaald al die jaren. Ik vindt dat geschillencommissie Taxi en Zorgvervoer eens goed met valys moeten gaan praten. Klantvriendelijker enz.
1 Reactie
henriette22
henriette228 sep. 2024 - 12:04
U heeft helemaal gelijk, toen ik pas aan mijn heup was geopereerd heb ik een begeleider (buurvrouw) meegenomen, daar heb ik allemaal voor betaald, dus dubbele rekening. Je vind het normaal omdat je op dat moment zo vreselijk afhankelijk bent!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor