Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Klachten over misleidende verkoop energie

07-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
colportage_energiebedrijven_kassa_02.jpg
Er zijn in het eerste kwartaal van 2010 meer meldingen van consumenten binnen gekomen over misleidende colportage door energiebedrijven, dat blijkt uit een brief van de NMa en de CA die Minister Van der Hoeven vandaag naar de Kamer stuurt. In totaal zijn het eerste kwartaal ca. 300 meldingen binnengekomen via ConsuWijzer ( www.consuwijzer.nl) en de Kassa-uitzending van 9 januari 2010.
Kassa
De verslaggevers van Kassa hebben enkele weken lang, undercover, meegelopen met verkopers van de energiebedrijven: Oxxio, Nederlandse Energie Maatschappij en Nuon. Dat leverde ontluisterende beelden op. De energieverkopers gingen namelijk glashard te werk en schuwden geen leugens om maar zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te slepen.
Enkele energiebedrijven
Het merendeel van deze klachten (ca. 70%) is geconcentreerd bij slechts enkele energiebedrijven. Bij deze bedrijven lijkt structureel iets aan de hand en is nader onderzoek gestart door de toezichthouders. Ten aanzien van hun bevoegdheden constateren de toezichthouders dat dit soort misleiding aan de deur binnen de huidige wetgeving stevig kan worden aangepakt. De minister schrijft de Tweede Kamer dan ook: “De voorlopige resultaten van het onderzoek van de toezichthouders geven mij het vertrouwen dat de toezichthouders hier bovenop zitten en indien nodig actief zullen handhaven.
Boetes
Indien de betrokken toezichthouders naar aanleiding van de definitieve resultaten besluiten over te gaan tot een vervolgonderzoek, hebben ze binnen de huidige wetgeving de nodige instrumenten tot hun beschikking om stevig op te kunnen treden tegen bedrijven die over de schreef gaan. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het opleggen van boetes.”
Schadelijk voor vertrouwen
Misleidende en agressieve werving door energiebedrijven is volgens Van der Hoeven schadelijk voor het noodzakelijke vertrouwen van consumenten in de energiemarkt. Verder is het essentieel dat de consument die meent gedupeerd te zijn dit meldt bij ConsuWijzer, zodat toezichthouders gericht kunnen optreden bij eventuele misstanden.
Reactie branche
Brancheorganisaties EnergieNed en VME hebben beterschap beloofd. Zo willen ze iets gaan doen aan de provisies voor verkopers. Toch nodigt Van der Hoeven de branche binnenkort nog uit om te horen of ze echt de daad bij het woord gaan voegen.
Bron: NMA/Kassa/ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor