'Klachten consumenten bundelen'
11-02-2010
• leestijd 1 minuten
Rechtsbijstand kan nog een stuk goedkoper door veel voorkomende klachten van consumenten door een of twee advocaten af te laten handelen. Dat zei staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) donderdag op een lustrumcongres van het Juridisch Loket. Als veel consumenten dezelfde klacht hebben over een bedrijf, is het niet nodig dat ze allemaal een eigen advocaat krijgen.
Albayrak moest deze kabinetsperiode al miljoenen besparen op de rechtsbijstand. Ze hield het Juridisch Loket, waar mensen gratis terecht kunnen voor juridisch advies en informatie, voor dat ze moeten blijven kijken of de rechtshulp goedkoper kan. Het loket kan mensen die om hulp zoeken ook hun probleem zelf laten oplossen of via een mediator (bemiddelaar), wat goedkoper is dan een advocaat inschakelen.
Het Juridisch Loket nam vijf jaar geleden voor een deel de taken over van de Bureaus Rechtshulp. Jaarlijks groeit het aantal contacten met klanten met 10 procent.
ANP