Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kinderen betalen de rekening van Habbo en Hyves
01-10-2011
•
leestijd 4 minuten
•
609 keer bekeken
•
Kinderen verleid tot uitgeven van geld in virtuele werelden
In spelletjes als Habbo, Pet Party, Happy Harvest en Panfu worden kinderen veel te makkelijk verleid om geld uit te geven. Dat blijkt uit onderzoek
'Pas op je portemonnee!' van
Stichting Mijn Kind Online
. Met een simpel SMS-je of telefoontje naar een 0900-nummer geven kinderen vaak ongemerkt tientallen euro's per maand uit aan dit soort spelletjes.
Avatar
Een virtuele wereld is een wereld op zichzelf waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten om te kletsen en te spelen. Zo'n wereld kan er uitzien als een hotel, dierentuin of dorp. Kinderen spelen met een poppetje, ook wel avatar genoemd, dat ze vaak naar eigen smaak kunnen aanpassen. De avatars worden bestuurd door de spelers die op dat moment online zijn.
Sociaal netwerk
Virtuele werelden zijn niet nieuw. Al vanaf 1999 kun je terecht in de wereld van Whyville, een Amerikaans spel. Sinds 2004 zijn er steeds meer spellen die zich richten op kinderen. De werelden lijken op tekenfilms en de avatars zijn vaak dieren. Tegenwoordig zijn veel van deze werelden geïntegreerd in sociale netwerken als Hyves en Facebook. Voorbeelden hiervan zijn Pet Party, Happy Harvest, Eccky en Farmerama. Deze spellen kun je ook met vrienden uit je sociale netwerk spelen. Spellen als Panfu, Habbo en goSupermodel speel je via de eigen website.
Populair
Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Qrius blijkt dat 11% van de kinderen tussen 6-11 jaar op Habbo zit. Tussen de 12 en 15 jaar is dat 26%. De meeste kinderen spelen spelletjes via Hyves. Van de 6-11 jarigen zit 47% op Hyves, 41% daarvan speelt spelletjes. Van de kinderen tussen de 12 en 14 heeft 84% een Hyves-profiel, van hen speelt 15% Hyves-games.
Stichting Mijn Kind Online
Volgens Remco Pijpers directeur van Stichting Mijn Kind Online zijn deze spelletjes vaak helemaal niet geschikt voor jonge kinderen. "Het grootste probleem is dat kinderen constant worden aangezet tot betalen. Ook als dat niet persé hoeft. Een goed voorbeeld is het spel Habbo. Bij de registratie krijg je als welkomstcadeau een huisdier. Al na een paar minuten begint het dier om water te vragen. De optie 'koop voer' komt al snel naar voren. Zonder dat duidelijk uitgelegd wordt dat er andere opties zijn om het dier gratis te voeren."
Oneerlijk
Ook in het spel Panfu gaat het niet eerlijk volgens Stichting Mijn Kind Online. In dit spel kun je aan de slag met je eigen pandabeer. In eerste instantie is het spel gratis, maar tijdens het spelen wordt je er constant op gewezen dat het spel veel leuker is als je een GoudPanda bent. Dan heb je allemaal extra mogelijkheden. Daarvoor moet je eerst een abonnement afsluiten variërend in prijs van €9,99 per maand tot een jaarabonnement van €46,80. Soms biedt Panfu een tijdelijk abonnement aan voor een paar dagen. Maar dat is heel oneerlijk, want de aankopen die je hebt gedaan tijdens dit abonnement kun je niet meer gebruiken als het abonnement is afgelopen. De aangeschafte kleertjes blijven in een afgesloten kledingkast hangen.
Betalen
Een ander probleem is het gemak waarmee kinderen zelf kunnen betalen. Het is mogelijk om per sms te betalen of te bellen naar 0900-nummer. Aangezien veel kinderen tegenwoordig zelf over een mobiele telefoon beschikken is dat een koud kunstje om het zelf te doen. Vaak hebben ouders niet door dat hun kind in één maand tijd tientallen euro’s uitgeeft aan dit soort spelletjes.
Privacy
Tot slot worden kinderen verleid om hun privé-gegevens te delen met adverteerders. Wie geen geld heeft, kan extra credits verdienen door bepaalde websites te bekijken en vragenlijsten van adverteerders in te vullen. Je krijgt de extra punten pas als je je privé-gegevens hebt ingevuld. In sommige gevallen kregen kinderen zelfs vragenlijsten voorgeschoteld over uitvaartverzekeringen of abonnementen voor Reader's Digest.
Refund
Hyves Games wilde
alleen schriftelijk reageren
op het onderzoek van Stichting Mijn Kind Online. Vincent Beerends en Arne Turpijn werken voor Habbo Nederland. Habbo zette vorig jaar wereldwijd 4,5 miljoen euro per maand om aan de verkoop van virtuele goederen. Toch ontkent Beerends dat het bedrijf alleen geld wil verdienen: "We hebben in Nederland per maand 1,2 miljoen unieke bezoekers. 95% van alle spelers speelt Habbo Hotel gratis. Slechts 5% koopt weleens credits en dan is het gemiddelde bedrag 10 euro. Als we zien dat kinderen met één account heel veel geld uitgeven en onze limiet bereiken (16 euro aan telefoonkosten en 24 euro aan SMS kosten per week), dan gaan bij ons de alarmbellen rinkelen. Maar dat zijn echt excessen! Als ouders ons bellen over hoge telefoonrekeningen, gaan wij altijd in gesprek op zoek naar een oplossing. Zeker als het spelers betreft die jonger dan 12 jaar zijn, want dan geven we bijna altijd een refund."
Geen besef van geld
Pedro de Bruyckere, een Vlaamse pedagoog en onderzoeker van jongerencultuur vindt dat bedrijven als Hyves Games, Habbo en Panfu een grote verantwoordelijkheid hebben. Hij zou het goed vinden als ouders zélf een maximum speellimiet voor hun kinderen kunnen instellen bijvoorbeeld van 5 of 10 euro per maand. Jonge kinderen hebben geen besef van geld. Ze snappen niet goed in welke mate ze geld uitgeven als ze online iets betalen. "Twaalfjarigen kunnen een beetje abstract denken, maar jongere kinderen niet. Als ze cash geld in hun hand hebben - en ze geven het uit - snappen ze dat het op is. Maar online geld is niet tastbaar. Ze beseffen niet in welke mate ze geld uitgeven. Jonge kinderen denken dat geld uit de muur komt!"
SMS-en stoppen
Als u nu echt niet wilt dat uw kinderen geld uitgeven aan dit soort spelletjes, kunt u hun mobiele nummer registreren bij het
SMS dienstenfilter
. Dan zijn SMS-jes naar betaalde diensten niet meer mogelijk. Helaas kun je op deze manier geen 0900-nummers blokkeren. Als uw minderjarige kind - zonder uw toestemming - een hoge telefoonrekening heeft door online spelletjes, kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer. Op
hun site
kunt u meer informatie vinden over uw rechten.