Kassa

Kifid: Verzekeraar moet reisverzekering herstellen

14-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
Logo KiFiD groot

Volmachtbedrijf ‘Your Benefits’ moet met terugwerkende kracht de reisverzekering herstellen voor een echtpaar dat in 2017 naar Thailand afreisde. De man werd tijdens de vakantie ernstig ziek en werd als ‘not fit to fly’ beschouwd door de arts. Desondanks werd de reisverzekering eenzijdig beëindigd door de verzekeraar.

Het echtpaar heeft destijds een reisverzekering afgesloten voor onverwachtse, spoedeisende hulp in het buitenland bij ‘Your Benefits’, dat onderdeel is van Allianz Global Assistance. Het echtpaar heeft ook een zorgverzekering bij hetzelfde bedrijf. 

‘Not fit to fly’

Toen de man van het echtpaar ziek werd en volgens de behandeld artsen niet mocht vliegen, werd in eerste instantie vergoed vanuit de verzekering. Toch bleven de problemen zeer lang aanhouden, waardoor de man nog steeds niet ‘fit to fly’ is volgens de behandelend artsen, blijkt uit berichtgeving van het Kifid. 

Eenzijdig beëindigd 

In de zomer van 2020 geeft ‘Your Benefits’ aan dat het verblijf langer is dan de 180 dagen in het pakket. Daarom wordt eenzijdig de verzekering beëindigd en wordt met terugwerkende kracht het uitgekeerde bedrag teruggevorderd vanaf 13 november 2017. 

Het echtpaar laat het er niet bij zitten en dient een klacht in bij het Kifid.

Commissie doet uitspraak

De geschillencommissie heeft zich gebogen over de situatie en komt tot de conclusie dat de man weldegelijk recht heeft op de verzekering tot op heden. De verzekering stelt een vergoeding tot maximaal 180 dagen, maar door de kosten die zijn gemaakt is het aannemelijk dat de ziekte heeft plaatsgevonden in de eerste 180 dagen, zo stelt het Kifid. 

Geen mogelijkheid tot terugkeren

Vanuit de wet moet daarom de reisverzekering automatisch worden verlengd tot de eerst volgende mogelijkheid om terug te keren. Doordat de man tot op heden ‘not fit to fly’ is verklaard, was die mogelijkheid er dus niet. 

Het oordeel

De commissie heeft daarin nu geoordeeld dat de verzekeraar niet de verzekering mocht opzeggen met als reden “de 180 dagen zijn verstreken”. Verder was de aanvullende reactie met verdere redenen om tot eenzijdig opzeggen te komen, te laat ingediend volgens de commissie. 

Met terugwerkende kracht

De verzekeraar moet de reisverzekeringsclaim alsnog honoreren, met terugwerkende kracht. Ook eventuele extra kosten die het echtpaar nog moet maken, zal de verzekeraar eveneens moeten vergoeden. 

Bron: Kifid

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!