Kifid legt klachten rentetarieven tijdelijk op de plank
14-08-2018
• leestijd 2 minuten
Klachteninstituut Kifid legt tientallen klachten over rentetarieven bij een doorlopend krediet tijdelijk op de plank, in afwachting van een nader oordeel van de Commissie van Beroep van Kifid. Die moet zich buigen over twee zaken waarin consumenten zich hebben beklaagd over hoge rentetarieven voor een doorlopend krediet bij Interbank.
Lopend beroep
In de ene zaak concludeerde de geschillencommissie van Kifid eerder dat de bank een ontevreden klant geen rente terug hoeft te betalen. Hier is beroep aangevraagd door de consument.
In de andere zaak was het juist de financieel dienstverlener die beroep aantekende. Volgens de geschillencommissie zou de betreffende klant hier mogelijk te veel rente hebben betaald. De bank moest daarom over een periode van vier jaar het rentetarief herberekenen en eventueel te veel betaalde rente aan de consument vergoeden.
Dupliekfase
Kifid geeft aan dat ze de klachtbehandeling van de klachten voortzet, tot de laatste reactie van de financiële dienstverlener is ontvangen (de zogeheten dupliekfase). Zodra die reactie binnen is, wordt de klachtbehandeling aangehouden, in afwachting van een oordeel van de Commissie van Beroep.
Het aanhouden van de klachtbehandeling van de dupliekfase geldt alleen voor dit soort klachten tegen Interbank, of dochtermaatschappijen van Interbank. Overige klachten over 'variabele rente' of 'rentetarief doorlopend krediet' worden wel behandeld door het instituut. Kifid benadrukt dat de behandeling van klachten over Interbank, die geen betrekking hebben op variabele rente, gewoon doorgaat.
Op dit moment heeft Kifid enkele tientallen soortgelijke klachten in behandeling bij de geschillencommissie. Waarschijnlijk kunnen die zaken beter worden afgehandeld als de Commissie van Beroep duidelijkheid heeft verschaft.