Kifid: Geen nadeel van verzuim vermelden opzegtermijn
26-02-2020
• leestijd 1 minuten
Volgens het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid) hebben een bank en verzekeraar, als tussenpersoon, bij het afsluiten van een beleggingsverzekering verzuimd om een consument te wijzen op het recht om de verzekering binnen twee weken schriftelijk op te zeggen. In een uitspraak oordeelt het Kifid echter dat de consument hierdoor niet is benadeeld.
Wel vindt het klachteninstituut dat de klant op zijn opzegrecht gewezen had moeten worden. Omdat dit niet is gebeurd zijn de bank en verzekeraar op dit punt tekortgeschoten.
In 1997 had de betrokken consument, met behulp van verzekeringstussenpersoon de Postbank (nu ING), een beleggingsverzekering afgesloten bij Tiel Utrecht Verzekeringen, inmiddels De Goudse. Het gaat om het zogenoemde Postbank Blue Life Plan, een spaarkasproduct gekoppeld aan een bij de bank afgesloten hypotheek. Het Kifid constateert dat in het certificaat noch in de Postbank Blue Life Plan voorwaarden staan die de consument het recht geeft om de beleggingsverzekering binnen twee weken na afgifte van het verzekeringscertificaat schriftelijk op te zeggen. Dit is volgens de zogeheten Riav 94 wel verplicht. De consument had op zijn opzegrecht gewezen moeten worden.
De consument die de klacht bij het Kifid had ingediend kon echter niet aannemelijk maken dat hij van de opzegtermijn gebruik had gemaakt, als hij ervan had geweten. De Geschillencommissie concludeert daarom dat de tekortkoming niet heeft geleid tot schade voor de consument. Deze kan dan ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding.
Bron: uitspraken Kifid