
Onder invloed van sociale media streven steeds meer jongeren naar een bijna onhaalbaar schoonheidsideaal. Kids beautysalons spelen slim in op deze trend en bieden soms al behandelingen aan voor kinderen vanaf drie jaar. Dat blijft niet zonder eventuele gevolgen voor het zelfbeeld van jonge kinderen.
Op TikTok en Instagram vliegen de filmpjes over huidverzorging je om de oren. Influencers delen uitgebreide verzorgingsroutines waarin ze allerlei producten aanprijzen. Maar niet alleen volwassenen kijken hiernaar, ook onder kinderen is het razend populair. “Vroeger was make-up pas vanaf de middelbare school een ding, maar kinderen zitten al vanaf een veel jongere leeftijd op platforms die geschikt zijn voor ouderen en waar reclame gemaakt wordt voor volwassenen”, vertelt mediapedagoog Berber Broekstra.
In sommige gevallen worden kinderen expres getarget. Bijvoorbeeld door het merk RINI, zij verkopen huidmaskers voor kinderen. “Maar merken zoals Drunk Elephant trekken ook veel kinderen aan. Dat komt door de pastelkleuren van de verpakkingen. Als kind denk je dan: oh dat is iets voor mij. Influencers prijzen het aan, maar ook kinderen.”
Bekijk de reportage hieronder, Dit artikel loopt verder na onderstaande video.
De jonge huid heeft helemaal nog geen huidverzorging nodig, beaamt dermatoloog Annemie Galimont: “Zonnebrand en ’s avonds je gezicht met water wassen is meer dan genoeg.”
Annemie Galimont ziet zoals veel andere dermatologen steeds vaker jongeren met huidproblemen in de spreekkamer. De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie waarschuwt al langer dat de huidtips van influencers juist averecht kunnen werken: “Omdat een jonge huid kwetsbaar is, veroorzaken verzorgingsproducten sneller huidproblemen. Bijvoorbeeld als ze echt hele agressieve producten hebben gebruikt, dan kan de huid heel oppervlakkig en licht verbrand zijn met schilfering of roodheden. Dat kan ook de andere kant op slaan en voor vroegtijdige acne zorgen.”
Jongeren lijken steeds minder vaak imperfecties te accepteren. Galimont bevestigt dit: “Ik zie dat mensen een onzuivere huid niet meer accepteren. Dat ze echt denken dat zij daar iets tegen kunnen en moeten doen. Soms is het gewoon een normale evolutie van je huid. Puistjes horen er soms bij.”
Naast de vele filmpjes en producten op sociale media zijn er tegenwoordig ook salons die schoonheidsbehandelingen voor kinderen aanbieden. Deze salons richten zich soms al op kinderen vanaf drie jaar oud en bieden bijvoorbeeld gezichtsbehandelingen aan waarbij verschillende maskers en crèmes worden aangebracht. Sommige salons geven ook kinderfeestjes, waar voornamelijk meisjes gezichtsbehandelingen, make-up of een manicure krijgen.
“Onschuldig”, zou je denken. Toch maken experts zich zorgen. Dermatoloog Annemie Galimont en mediapedagoog Berber Broekstra schrikken van de dingen die op de websites van dit soort kinderfeestjes te lezen zijn: “‘Voor de jonge probleemhuidjes?’ Dat is echt schadelijk!”, zegt Broekstra.
Zulke behandelingen en producten kunnen niet alleen huidproblemen veroorzaken bij een kwetsbare jonge huid, maar het kan ook schadelijk zijn voor het zelfbeeld. 40 procent van de jongeren vindt dat sociale media een slechte invloed hebben op hun zelfbeeld, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut.
Ook kunnen verzorgingsproducten of behandelingen volgens Broekstra het zelfbeeld aantasten: “Het normaliseren dat een kind zulke producten of zo’n behandeling nodig heeft, is problematisch. We moeten juist normaliseren dat het oké is hoe je er uit ziet. Niet dat je een behandeling moet ondergaan om mooi te zijn en erbij te horen.”
Zelfbeeld meet zich af aan je directe omgeving. Je kijkt naar je ouders en naar je vrienden, die de laatste trends volgen. Als kind kan je de koppeling maken dat huidverzorging gelijk staat aan goed bezig zijn. Het gaat er niet meer om dat je goed bent zoals je bent.
Volgens Broekstra zijn er onderzoeken gedaan naar hoe ouders omgaan met mediagebruik van hun kinderen. Als ze daar geen begeleiding in geven, kan dat van grote invloed zijn op het zelfbeeld van jongeren.
“Opvoeders hebben de rol om ervaringen op social media in perspectief te brengen. Door kritische tegenvragen te stellen zoals ‘Heb je dat wel nodig?’ of ‘Waarom wil je dat?’ leren kinderen begrijpen ‘Wat zie ik nou, waarom zie ik dat en wat vind ik daar zelf nou van?’”, aldus Berber.
De ongerustheid zit hem er vooral in dat ouders volgens Broekstra de verantwoordelijkheid bij kinderen en tieners leggen om de onlinewereld maar zelf uit te dokteren. Kinderen hebben ook daar volwassenen nodig: “We bedenken allerlei regels rondom schermgebruik, maar het gaat erom wat wij laten zien. Als wij zelf beïnvloed worden door van alles, kan je kinderen niet kwalijk nemen dat ze ook beïnvloed raken.”
Als je als kind al iets moet veranderen om er maar bij te horen, dan ben je niet meer zorgeloos, stelt Broekstra: “Ik merk ook dat ze veel eerder dat adolescente gedrag laten zien. Maar dat zelfbewustzijn moet je niet hebben als 8-jarige. Je moet vrij kunnen spelen, ervaren en leren. Dat ontneem je ze eigenlijk. Als ze op jonge leeftijd met al die dingen moeten dealen, voelt dat niet veilig.”
Daarom pleit Berber ook voor meer zekerheid in de echte wereld, voordat kinderen zich online begeven: “In de fysieke wereld moet je eerst sterk in je schoenen leren staan, als dat gaat goed gaat, ben je in de onlinewereld, waar je nog meer wordt beïnvloed, ook veel weerbaarder tegen alle informatie die op je afkomt.”
“Het is belangrijk dat kinderen kritische consumenten worden, zodat ze niet alleen deze, maar ook een volgende trend kunnen weerstaan.”, concludeert Broekstra.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!