KFC wint Liegebeestprijs 2015 om plofkip
24-11-2015
• leestijd 1 minuten
De restaurantketen KFC is gekozen tot Liegebeest van 2015. Dat maakt Wakker Dier maandag bekend. De organisatie kende de 'prijs' toe aan de fastfoodgigant omdat die het publiek zou misleiden.
'Eat Happy'
,,KFC krijgt de prijs omdat zij op haar website 'Don’t worry, Eat Happy'' kakelt dat je je 'geen zorgen hoeft te maken', omdat zij zorgen voor 'goede kwaliteit kip'. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over'', zegt Wakker Dier.
De Liegebeest is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Volgens Wakker Dier misleiden mooie plaatjes en leuzen de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van producten die wel diervriendelijker zijn.
KFC was maandagavond niet bereikbaar voor commentaar. Eerder wilde het bedrijf niet reageren toen het genomineerd werd voor de prijs.
Andere genomineerden
Ook enkele melkproducten waren genomineerd voor de prijs, zoals ‘yoghurt Nature’ van Danone en geitenmelk van Melkunie. In de reclames wordt gedaan alsof de dieren buiten lopen, terwijl een deel het hele jaar binnen staat. Inmiddels hebben de zuivelproducenten Danone en Melkunie beloofd de verpakkingen aan te passen en plaatjes van dieren in de wei te verwijderen.
ANP