Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Keurmerken: echt of nep?
28-04-2010
•
leestijd 2 minuten
•
290 keer bekeken
•
Op steeds meer producten staat een nepkeurmerk. Het lijkt alsof zo’n product is getest door een onafhankelijke partij, maar in werkelijkheid is het een quasikeurmerk, bedacht door de fabrikant zelf om het product een extra verantwoord tintje te geven.
Zo meldt de website van KG2 anti-katerpillen dat het product ‘TNO-getest’ is. Klinkt indrukwekkend, maar veel zegt het niet: elke fabrikant kan tegen betaling zijn product door dit instituut laten testen. Een TNO-keur daarentegen zegt wel iets over de kwaliteit van een product. Een artikel met dat predikaat, is uitgebreid getest en goedgekeurd.
Erkend keurmerk
Of een keurmerk echt is of nep, is aan de verpakking vaak niet te zien. Wie wil weten of hij is genept, zal op internet moeten kijken. Op de website van
Consuwijzer
staat een ‘witboek’ keurmerken: een lijst van producten met een erkend keurmerk. De verzameling is overigens niet compleet. Fabrikanten die daarin vermeld willen worden, moeten daar zelf voor zorgen.
Misleiding
Ook het
Keurmerkinstituut
(tot 1998 uitgever van het groene Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen-keurmerk) biedt uitgebreide informatie.
Handig, die online informatie, maar eerlijk is eerlijk: wie gaat er nu naar internet om te checken of er een nep- of een echt keurmerk op staat? Moet de overheid niet meer optreden tegen fabrikanten die de consument misleiden?
Gemakzuchtige consument
"De wet is duidelijk genoeg’, reageerde merkenexpert Rik Riebos in Kassa, de Verlenging. ‘Er zijn regels voor keurmerken. Echte keurmerken moeten aan strenge eisen voldoen. Fabrikanten mogen consumenten niet misleiden. Maar er is inderdaad een grijs gebied."
Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid, vindt hij. "Iemand die een allergie heeft, zal wel op de ingrediëntendeclaratie kijken, maar de doorsnee consument in de winkel, kijkt niet naar de verpakking. Die gooit blindelings wat in de kar. Wat dat betreft, zijn consumenten gemakzuchtig."