Kerstpakketten versoberen
31-07-2009
• leestijd 1 minuten
Het is misschien vreemd om er in deze tijd van het jaar over na te denken, maar bedrijven die zich bezig houden met het maken van kerstpakketten hebben ook merkbaar last van de crisis.
De martkleider op het gebied van kerstpakketten, het bedrijf Pluimen, merkt dat er op dit moment minder bedrijven orders doen, maar verwacht dat werkgevers later in het jaar alsnog over de brug komen.
Er zijn ook veranderingen in het bestelgedrag te merken volgens Pluimen. Zo worden de pakketten meer via internet besteld en zal de inhoud minder luxe-artikelen bevatten dan voorgaande jaren. Tijdens een recessie worden persoonlijke cadeaus en ervaringen belangrijker dan materiële luxe.
Volgens Directeur van der Pluim heeft een kerstpakket juist in tijden van crisis een symbolisch karakter. Als de economie weer iets aantrekt, laat het zien dat het beter gaat in het bedrijf. Gaat het minder goed, dan is het meer een positief signaal naar de werknemer.
Bron: De Telegraaf