Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kassa Nieuws: NS schikt bij de Geschillencommissie OV

24-11-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_nslogo.jpg
Deze week is bekend geworden dat de NS een schikking heeft getroffen met treinreizigers die door een treinvertraging hun vlucht misliepen. In de uitzending van Kassa van 15 september 2012 deed Ineke van der Werff van reizigersorganisatie Rover  een oproep aan gedupeerden om vooral bij de NS te klagen en indien zij geen gehoor vinden, vooral een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie . Het blijkt dus te werken om een klacht in te dienen. Rover is erg verheugd met deze schikking, al hadden zij liever een echte uitspraak gehad die voor jurisprudentie kan zorgen voor komende gevallen. Klachten moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen wil de gedupeerde kans maken bij de Geschillencommissie.
NS en vergoedingen
Klanten van NS kunnen bij oponthoud gebruik maken van de Geld terug bij vertraging-regeling  zoals NS die al geruime tijd heeft. NS vergoedt echter geen gevolgschade. In het wetboekartikel 8:108 staat dat vervoerbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vervolgschade van reizigers (zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van vertraging). "De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook." Nu is er echter wel een schikking getroffen. Er blijkt dus wel enige ruimte te zijn.
Waar kijkt de Geschillencommissie OV naar?
Er zijn een aantal zaken waar de Geschillencommissie naar kijkt wil een klacht kans maken. In het geval van Mevrouw Enright en haar dochter misten zij hun vlucht omdat hun trein vast stond vlak bij Leiden. Het ging om een kapotte trein van de NS, reizigers werden slecht geïnformeerd en het duurde erg lang voor er hulp kwam. De machinist heeft eerst drie kwartier geprobeerd om het zelf op te lossen en pas toen de hulptroepen ingeschakeld. Eenmaal op Schiphol aangekomen was er ook helemaal geen opvang en er was geen sprake van nazorg. Rover heeft bij de zitting over deze zaak dan ook gewezen op de zorgplicht van de vervoerder.
Klagen loont!
Het loont dus wel de moeite om naar de Geschillencommissie OV te gaan, mits je maar kunt aantonen dat je voldoende marges hebt ingebouwd en de vervoerder duidelijk in gebreke is gebleven.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor