Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kassa Nieuws: Hotel Group beboet om verkooppraktijken

08-12-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_consumentenautoriteit.jpg
Op 4 december 2012 is bekend geworden dat de Consumentenautoriteit de Hotel Group International C.V. een boete van 105.000 euro heeft opgelegd voor de manier waarop het HotelGroup Passport werd verkocht.
Werkwijze
De Consumentenautoriteit kregen vele klachten van consumenten dat zij gebeld waren met de mededeling dat zij een prijs of een reis hadden gewonnen. In het telefoongesprek werd hen niet duidelijk dat zij in werkelijkheid een overeenkomst aangingen voor de hotelkortingskaart HotelGroup Passport. Het HotelGroup Passport was een abonnement voor twaalf of 24 maanden dat zonder opzegging automatisch werd omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd. De kosten voor het abonnement waren €153,95 per jaar. Met de kaart konden consumenten tegen gereduceerd tarief overnachten bij de aangesloten hotels. Als zij de overeenkomst vervolgens wilden opzeggen, lukte dat niet, waarna ze te maken kregen met aanhoudende incassopraktijken. Mede op basis van deze meldingen is de Consumentenautoriteit een onderzoek gestart.
Boete
De verkoop van producten als het HotelGroup Passport valt onder de timeshare regels. Deze zijn niet nageleefd. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Het vertrouwen van consumenten is door deze praktijk geschaad. Hotel Group International heeft de regels die worden gesteld aan de verkoop en die consumenten beschermen onvoldoende serieus genomen." Behalve de boete heeft de Consumentenautoriteit ook twee lasten onder dwangsom opgelegd om herhaling van deze praktijk te voorkomen.
Wat kunnen gedupeerden doen?
Doordat de overeenkomsten telefonisch tot stand zijn gekomen, is er geen sprake van een schriftelijke overeenkomst die door twee partijen is ondertekend. Hiermee zijn alle afgesloten overeenkomsten nietig. Dit betekent dat de consument het bedrag niet hoeft te betalen. Als het bedrag al is betaald, kan de consument eisen dat de verkoper het terugbetaalt. Bent u gedupeerd en wilt u van de overeenkomst af, dan kunt u het bedrijf een brief sturen. U kunt hierbij gebruik maken van een voorbeeldbrief van ConsuWijzer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor