Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kassa Extra: Hoe is de rijervaring met de zelfrijdende auto?

16-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Europa gaat tempo maken om binnen enkele jaren zelfrijdende auto's te introduceren op de openbare weg. Dat moet al in 2019 gebeuren blijkt uit een overleg tussen Europese transport- en milieuministers dat de afgelopen twee dagen plaatsvond in Amsterdam.
Overleg
Donderdag en vrijdag werd er voor het eerst op politiek niveau gesproken in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam over dit onderwerp. Er moet nogal wat gebeuren om zelfrijdende auto's toe te laten op straat. Zo moeten de verkeersregels worden afgestemd en gaat Europa bekijken hoe gezorgd kan worden dat auto's overal in Europa met 'de weg kunnen communiceren'.
'Veel winst met zelfrijdende auto's'
Minister Melanie Schultz van Haegen zegt dat vervoer niet alleen veiliger wordt met zelfrijdende auto's, maar ook duurzamer en efficiënter. "Doordat regelgeving en autosystemen op elkaar worden afgestemd, voorkomen we dat zelfrijdende auto's en vrachtwagens straks bij iedere grens een nieuwe update nodig hebben."
'In 2019 al de weg op'
Volgens EU-commissaris Bulc kunnen zelfrijdende voertuigen al in 2019 de openbare weg op. "We komen later dit jaar met een masterplan voor coöperatieve intelligente vervoerssystemen."
Voordelen
Zelfrijdende auto's zijn veiliger. Het gros van de ongelukken, 90%, ontstaat door menselijke fouten. Dat kan beperkt worden door zelfrijdende auto's. er overlijden jaarlijks tienduizenden mensen door ongelukken op de weg. Daarnaast verbruiken zelfrijdende auto's minder brandstof en dat is natuurlijk goed voor niet alleen het milieu, maar ook de portemonnee.
Ervaring
Ongeveer twintig zelfrijdende auto's waren in Amsterdam aanwezig om de Europese transport- en milieuministers te vervoeren van het Scheepvaartmuseum naar filmmuseum EYE. Wij reden mee met een Volvo V90. Het was voor het eerst dat deze auto in Nederland op de openbare weg te vinden was. Alle aanwezige auto's hadden een ontheffing om op de snelweg autonoom (zelfrijdend) te rijden dus het was voor ons een beetje een eng moment toen de chauffeur zijn handen van het stuur losliet op een drukke snelweg. Op een aantal stuurcorrecties van de auto na volgde de auto vlekkeloos de belijning op de drukke A10 rondom Amsterdam. De komende jaren wordt de techniek steeds intelligenter om lijnen op de snelweg te herkennen en wat overal in Europa de verkeersregels zijn.
Geen rijbewijs meer nodig?
In Nederland geldt momenteel een handen-aan-het-stuur-verplichting. De vraag is dan dus of we in de toekomst geen rijbewijs meer nodig hebben als auto's helemaal zelfstandig kunnen rijden. Wij denken dat zelfrijdende auto's zeker niet het einde van de rijschool betekenen. Je zal altijd moeten kunnen ingrijpen als er zich toch ineens een onverwachte situatie voordoet.
Verantwoordelijkheid
Wie is er nu verantwoordelijk bij een ongeluk? Het is niet geheel ondenkbaar dat die verantwoordelijkheid verschuift van verzekeraar/verzekerde naar de autofabrikant als er een ongeluk gebeurt terwijl de auto zelf reed. De chauffeur van onze Volvo bevestigde dat. Dat betekent dat de premies voor een autoverzekering wat ons betreft omlaag kunnen voor een ieder die een autonome auto gaat rijden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!