Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kassa 2: update Menzis

26-05-2010
leestijd 2 minuten
Fallback image for card
Vorig seizoen heeft Kassa aandacht besteed aan de aanvullende tandartsverzekeringen van zorgverzekeraar Menzis. In de afgelopen zomer is er van alles gebeurd, daarom werd het tijd voor een update.
In het vergoedingenoverzicht van deze aanvullende verzekeringen stond namelijk dat voor een aantal behandelingen een 100%-dekking bestaat. Maar in de praktijk bleek dit een loze belofte. Bij onder meer de wortelkanaalbehandelingen werd niet alles voor 100% vergoed.
In de uitzending van 21 april zei Menzis hierover nog dat ze niet wilden betalen. Toch heeft Menzis in juni zijn klanten laten weten dat klanten die in 2006 of 2007 een wortelkanaalbehandeling hebben ondergaan alsnog gecompenseerd worden voor kosten rondom die behandeling. Die vergoeding hebben klanten als het goed is automatisch op hun bankrekening gekregen voor 1 september.
Menzis heeft hiermee het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit naar aanleiding van de uitzending niet afgewacht. De resultaten van dat onderzoek zijn gepubliceerd op 19 juli 2007. De NZA concludeert dat er op een aantal punten sprake is van misleidende informatie bij zorgverzekeraars. Het vergoedingsoverzicht op de website is misleidend te noemen omdat bepaalde uitsluitingen of beperkingen niet genoemd worden.
De zorgverzekeraars moeten hun klanten beter informeren over aanvullende verzekeringen en de beperkingen. De consument moet in staat zijn zich een goed beeld te vormen over wat daadwerkelijk verzekerd is.
Als er bijvoorbeeld sprake is van 100% vergoeding of volledige vergoeding dan moet die vergoeding ook daadwerkelijk 100% zijn. Menzis mag dus niet in de kleine lettertjes opnemen dat zij de wortelkanaalbehandeling niet volledig vergoedt als zij wel 100% noemt in haar vergoedingsoverzicht.
De NZA heeft verder geconstateerd dat de meeste ziektekostenverzekeraars ook met betrekking tot andere behandelingen en kosten van bijvoorbeeld röntgenfoto’s, kronen en bruggen de consumenten niet volledig en onduidelijk hebben geïnformeerd.
Volgens advocaat Bas van Batenburg heeft Menzis één van de belangrijkste klachten die in de Kassa uitzending naar voren zijn gebracht verholpen. Maar op een aantal andere punten hebben ze niets gedaan. Het is jammer dat Menzis niet iedereen die zich verkeerd geïnformeerd voelt tegemoet komt. Vooral bij mensen die bruggen of kronen hebben laten plaatsen en de techniekkosten niet betaald hebben gekregen, bestaat nog veel onvrede.
Menzis heeft toegezegd dat ze de polisvoorwaarden voor 2008 helemaal opnieuw gaat schrijven. Dat moet trouwens ook van de NZA. Hoe die voorwaarden eruit gaan zien is nog niet helemaal duidelijk. We blijven de aangekondigde wijzigingen van de poliswaarden op de voet volgen.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor