Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kassa 2: Pixelgarantie bij Azerty
27-05-2010
•
leestijd 2 minuten
•
171 keer bekeken
•
Broer Chris en zus Marleen Malschaert kochten tegelijkertijd bij internetwinkel Azerty een compleet nieuwe computer. Net als veel internetwinkels biedt Azerty een zogenaamde pixelgarantie aan voor de computerschermen. Broer Chris besluit er eentje te kopen maar zuslief Marleen ziet ervan af. Bij levering van de computers blijkt het scherm van Chris perfect te zijn, in tegen stelling tot die van Marleen. Zij vindt een dode pixel in het scherm.
Ze zoekt contact met de winkel maar die verschuilen zich achter de garantie. Marleen heeft zelf besloten die niet af te nemen, dus heeft ze eigenlijk pech gehad.
In de studio van Kassa 2 is advocate Marja de Vries. Zij neemt de pixelgarantie onder de loep en komt tot de conclusie dat een bedrijf zich niet zomaar mag verschuilen achter de garantie. In beginsel dient een product dat de consument koopt, te beantwoorden aan de verwachtingen die de koper daarvan mag hebben. Zo ook in dit geval.
In dit concrete geval moet worden beoordeeld of de monitor die is gekocht aan de verwachtingen beantwoord. Advocate de Vries is ervan overtuigd dat met name het soort probleem/ defect wel eens het verschil zou kunnen maken. Als het bijvoorbeeld een dode knalrodepixel in het midden van het scherm betreft, dit een storende factor betreft dan een dode blauwgekleurde subpixel in het hoekje van het scherm. In een dergelijk geval kan de verkoper zich niet blijven beroepen op het ontbreken van een pixelgarantie of een vage mededeling vooraf dat een scherm een dode pixel kan bevinden. In het geval van beeldschermen is bekend dat het niet altijd perfect kan zijn. Maar je mag inderdaad wel verwachten dat je er geen last van hebt.
De belangrijkste tip die advocate De Vries heeft voor mensen die een pixelprobleem is: Veel consumenten weten niet dat zij een overeenkomst gesloten via het internet (post, fax of telefoon) binnen zeven dagen zonder opgave van reden kunnen ontbinden. Dus gewoon terugsturen het scherm en nieuwe kopen!