Kassa 2: Mail van voorganger op je account?
26-05-2010
• leestijd 2 minuten
Internetprovider Demon is vorig jaar overgenomen door XS4All. Afgelopen zomer zijn de klanten met internetabonnement van hun oude provider Demon gemigreerd naar hun nieuwe provider XS4ALL. Zo ook Ronald Verbeek, maar dat gaat niet zonder problemen.
Bij de overstap krijgt Ronald een nieuwe accountnaam met daarbij een nieuw mailadres. Hij kijkt erg vreemd op als op het mailadres mail binnenkomt die helemaal niet voor hem bestemd is. Het blijken nieuwsbrieven, spam, persoonlijke en zakelijke mailtjes voor de vorige eigenaar van het account.
Als Ronald navraag doet bij het service centre van de internetprovider, vertelt XS4ALL hem dat een mailadres 60 dagen van de markt wordt gehouden voordat het wordt doorgegeven aan een nieuwe klant. Hij moet de mailtjes die niet voor hem bestemd zijn maar negeren. Als hij last heeft van de nieuwsbrieven moet hij volgens het service centre zich daar maar voor afmelden.
Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens staat in de Wet Bescherming Persoonsgegevens dat persoonsgegevens zorgvuldig moeten worden verwerkt. Dat betekent ook dat je geen persoonsgegevens van iemand anders mag ontvangen. Ieder die met persoonsgegevens werkt, moet daar zorg voor dragen. Dat geldt ook voor internetproviders.
XS4ALL zegt in de studio dat ze voor de migratie van klanten van Demon naar XS4ALL oude mailadressen hergebruikt. De internetprovider is van mening dat een langere wachttijd voor mailadressen weinig verschil maakt. Als het mailadres pas later opnieuw in gebruik wordt genomen, komt er waarschijnlijk nog steeds mail op binnen voor de vorige eigenaar. Ook het niet hergebruiken is geen oplossing volgens XS4ALL. Dan ontstaat een tekort aan adressen of worden de accountnamen steeds ingewikkelder.
Wat XS4ALL wel voor Ronald kan doen is een alias, oftewel een extra mailadres gekoppeld aan zijn account, aanmaken waar hij zijn mail op kan ontvangen. De mail voor het oude mailadres wordt naar een speciale inbox gestuurd. Die laat XS4ALL bouncen zodat de mail teruggestuurd wordt naar de verzender.
Het College Bescherming Persoonsgegevens laat ook weten dat mensen die hier problemen mee hebben eerst een klacht moeten indienen bij de provider. Als de provider niet zorgt voor een oplossing, kan het College Bescherming Persoonsgegevens zorgen voor bemiddeling.