Kassa 2: De OV-chipkaart
27-05-2010
• leestijd 2 minuten
Rotterdam is de eerste regio in Nederland waar met een OV-chipkaart gereisd kan worden. Maar de invoering van dit electronische vervoersbewijs stuit op veel problemen. Randy Harmsen reist elke dag vanuit Schiedam naar haar werk in Rotterdam en door de invoering van de OV-chipcard betaalt ze bijna 40 euro in de maand méér dan voorheen.
Ze heeft niet om de invoering van dit betaalmiddel gevraagd en vindt het dan ook onrechtvaardig dat ze nu met zo’n forse prijsstijging wordt geconfronteerd.
Navraag bij het Rotterdamse vervoersbedrijf R.E.T én het busbedrijf Connexxion
geeft inzicht in het waarom van de prijsstijging: met een chipkaart betaal je niet alleen voor de afgelegde kilometers, maar ook een instaptarief bij iedere overstap naar een vervoermiddel van een andere maatschappij. Zo betaalt Randy Harmsen per dag 1 euro veertig aan instapkosten, naast de 0,11 eurocent voor elke kilometer die ze aflegt.
Arno Bonte van
Groen Links
Rotterdam herkent het probleem.
Groenlinks Rotterdam heeft een website opgezet (
www.ov-chipklacht.nl
) waar Rotterdammers hun commentaar op de invoering van deze elektronische reispas kwijt kunnen. De website is sinds begin juli in de lucht en de teller staat nu al op 1500 klachten. Veel klachten van de reizende Rotterdammers gaan over falende toegangspoortjes en computers die niet functioneren. Maar ruim 500 klachten gaan over prijsstijgingen door de introductie van de OV-chipcard. Verder is er nóg een probleem: Rotterdammers kunnen niet eens overal in Rotterdam met de OV-chipcard terecht, want de bedrijven Connexxion en Arriva accepteren de OV-Chipcard nog niet. In deze bussen kun je alleen met de oude strippenkaart betalen, wat de reis extra duur maakt doordat je elke keer weer opnieuw het instaptarief moet betalen.
Kassa heeft de Rotterdamse wethouder van Verkeer Jeanette Baljeu om een reactie gevraagd
"Met de komst van de OV-chipkaart betaalt de reiziger niet langer per zone, maar per gereisde kilometer. Dit is een eerlijker systeem, omdat alle reizigers, in tegenstelling tot het zonesysteem, evenveel betalen voor hun gereisde kilometers. In sommige gevallen zijn reizigers minder of meer kwijt in vergelijking met de strippenkaart.”
CDA
-tweedekamerlid Jan Mastwijk heeft twee jaar geleden al in de Tweede Kamer geroepen dat we moeten oppassen voor het ‘
Buckler-effect’
. Mastwijk: “Als de introductie van de OV-chipcard met teveel problemen gepaard gaat, trekken mensen hun handen af van die kaart en wordt het een fiasco.”