Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!
Kamer wil statiegeld behouden
21-11-2012
•
leestijd 1 minuten
•
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil het statiegeld op plastic flessen behouden. Dat meldt de NOS op dinsdag. Tijdens een debat in de Kamer over de begroting van Infrastructuur en Milieu zei PvdA-Tweede Kamerlid Fokke veel voordelen in statiegeld te zien.
Terugdraaien
Het vorige kabinet was juist van plan om het systeem af te schaffen. Het kabinet van VVD en CDA vond het makkelijker als consumenten zelf hun plastic flessen samen met het andere plastic afval laten inzamelen, maar de PvdA vindt dat deze plannen moeten worden teruggedraaid.
Uitbreiding systeem
"Als je naar zwerfafval kijkt, zie je eigenlijk nooit statiegeldflessen bij het afval, maar wel kleine flesjes. De PvdA zou het statiegeldsysteem zelfs wel willen uitbreiden, ook met kleine flesjes", aldus PvdA-Kamerlid Fokke.
De PvdA kan rekenen op de steun van GroenLinks, SP, D66 en ChristenUnie.
ANP/NOS