Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 19 september om 19:20npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

'Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite'

27 feb 2020
  •  
leestijd 2 minuten
hotel_hilton_werk.png
Wie op zoek gaat naar een voordelige hotelkamer doet er goed aan verder te kijken dan de bekende boekingssites als Booking.com, Expedia.nl en Hotels.com. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat hotels hun kamers regelmatig goedkoper aanbieden via hun eigen site dan op de gespecialiseerde boekingssites.

Wie op zoek gaat naar een voordelige hotelkamer doet er goed aan verder te kijken dan de bekende boekingssites als Booking.com, Expedia.nl en Hotels.com. Hotels bieden hun kamers regelmatig goedkoper aanbieden via hun eigen site dan op de gespecialiseerde boekingssites, meldt de Consumentenbond na onderzoek.
Meestal was het prijsverschil enkele euro's, maar soms liep het verschil op tot tientallen euro’s. Zo bood een hotel in Amsterdam een kamer aan voor 178 euro per nacht, terwijl die op Booking.com 217 euro kostte. Een prijsverschil van bijna 40 euro.
 
De Consumentenbond vergeleek van 30 hotels in Amsterdam, Groningen, Berlijn en Parijs de prijs op boekingssites en op de hotelsite. 14 keer was de standaard tweepersoonskamer bij het hotel zelf het goedkoopst. Expedia.nl bood 8 keer de goedkoopste kamer, Booking.com en Hotels.com elk 7 keer.

Boekingssites wenden schaarste voor

Boekingssites geven sitebezoekers een gevoel van schaarste, door meldingen te plaatsen als "nog maar één kamer op deze site". Vaak zijn er wel meer kamers beschikbaar, net even anders of met andere (annulerings)voorwaarden. Soms is er inderdaad nog maar een kamer, maar plaatst het hotel de volgende dag weer nieuwe kamers op de boekingssite.  
Ook doorgestreepte prijzen en speciale aanbiedingen moeten consumenten verleiden om te boeken. Maar hoe kortingen precies tot stand komen, is vaak onduidelijk stelt de Consumentbond vast. De Europese Commissie is hierover in gesprek met Expedia en Hotels.com. Booking.com heeft al toegezegd uiterlijk half juni de informatie over prijzen en beschikbaarheid duidelijker op zijn website te zetten.

Meer over:

, , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!