Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kamer: minister moet aan de slag met spoor

17-05-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein_46.jpg
De minister van Infrastructuur moet snel aan de slag om de situatie op het spoor te verbeteren. Dat vinden alle partijen in de Tweede Kamer. Zij voerden woensdag een debat over de staat en de toekomst van het spoor, waar een parlementaire commissie onder leiding van Attje Kuiken (PvdA) eerder onderzoek naar deed.
'Geen langetermijnvisie voor spoor'
Tweede Kamerlid voor de VVD Charlie Aptroot zei namens alle partijen dat hij snel van minister Melanie Schultz van Haegen wil weten wat zij gaat doen met de aanbevelingen van de commissie-Kuiken. Die stelde na een jaar onderzoek dat een langetermijnvisie voor het spoor ontbreekt, de minister te weinig regie voert en dat er zorgen zijn over de staat van onderhoud van het spoor.
Minister gemaand tot spoed
Volgens Kuiken zijn de uitkomsten van het rapport nog steeds actueel, hoewel het in februari al werd gepresenteerd. Ze noemde de problemen met het winterweer, de treinbotsing in Amsterdam en het feit dat nog steeds veel treinen door een rood sein rijden. Ze maande alle partijen - de minister, de Tweede Kamer, spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS - tot spoed.
Geen verantwoordelijkheid
Kuiken constateerde dat in de afgelopen jaren niemand zich verantwoordelijk heeft gevoeld voor besluiten over de veiligheid van het spoor. ,,Door schade en schande is er niet veel vertrouwen meer in de beslissingskracht en dat is gebaseerd op de geschiedenis wel terecht'', zei ze. Daarom moet nu snel worden gekozen voor de invoering van een Europees treinbeveiligingssysteem, liefst nog dit jaar.
'Goud in handen bij goed spoor'
Kuiken stelde verder dat Nederland goud in handen zou hebben als de minister zich meer zou wijden aan het spoor. Schultz gaf eerder aan dat ze wel meer regie wil en bekijkt hoe ze dat kan oppakken.
Ordening op spoor
Volgens een aantal partijen komen de problemen vooral door de zogeheten ordening op het spoor, waarbij het ministerie op afstand staat van ProRail en de NS, die uitvoerende taken hebben. Daarom zou ProRail ondergebracht moeten worden bij Rijkswaterstaat of zouden ProRail en de NS moeten worden samengevoegd.
'Veel winst te behalen op spoor'
Kuiken waarschuwde ervoor die discussie niet de overhand te laten krijgen. Als de aanbevelingen van de commissie niet snel worden doorgevoerd, ,,missen we de boot ... eh, de trein'', zei Kuiken. Ze denkt dat er nog veel winst te behalen is in het huidige stelsel, zonder dat alles moet worden omgegooid. Kuiken benadrukte dat ze geen onderzoek heeft gedaan naar de verschillende scenario's.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor