Jumbo opent met prijsverlaging aanval op Albert Heijn
27-05-2009
• leestijd 2 minuten
Supermarktketen Jumbo gaat de prijzen van de naar eigen zeggen belangrijkste producten blijvend verlagen. Het supermarktbedrijf wil daarmee de aanval inzetten op marktleider Albert Heijn en alle andere Nederlandse supermarktformules. Dat maakte Jumbo woensdag bekend.
Jumbo stelt dat de geselecteerde producten, waaronder Coca-Cola, Heineken en Bolletje, na de prijsverlagingen 10 tot 15 procent goedkoper zijn dan bij concurrenten. Jumbo, dat in Nederland 120 winkels heeft, zegt met de actie de prijsafstand met andere supermarktketens te vergroten.
In een reactie stelde een woordvoerder van Albert Heijn dat het supermarktconcern een middenpositie in de markt wil en dus niet reageert op de prijsverlagingen. ,,We streven er niet naar de allergoedkoopste te zijn'', aldus de zegsman. Volgens hem maakt supermarktketen Dirk van de Broek ook voortdurend vergelijkende reclames met Albert Heijn. ,,Daar reageren wij ook nooit op.''
Albert Heijn zegt wel dagelijks prijzen bij te stellen aan het gemiddelde in de markt. ,,Bij iedere prijsaanpassing kijken we of we mee willen gaan.'' Volgens de woordvoerder hoeft Albert Heijn hierover niet breeduit te communiceren. ,,De ervaring leert dat de kassa toch de belangrijkste plek is. Daar krijgt de klant het gevoel of we betaalbaar zijn.''
Dat Albert Heijn net zoals in voorbij jaren massaal vele producten ineens in prijs verlaagt en dat communiceert in grote advertenties, ligt dan ook niet voor de hand. ,,Dat komt op die manier niet meer terug'', stelde de woordvoerder.
De zegsman stelt verder dat Albert Heijn via de bonusaanbieding elke week een aantal A-merken het goedkoopst aanbiedt.
Schuitema, het bedrijf achter de C1000-winkels, en supermarktbedrijf Super de Boer waren niet bereikbaar voor commentaar.
ANP