Jongeren trappen niet in reclame social media
19-01-2011
• leestijd 2 minuten
Jongeren weten dat bedrijven hen proberen te bereiken via advertenties op sociale netwerksites als Hyves en Facebook, maar ze gaan nauwelijks in op dat soort aanbiedingen. Als ze al reageren op de reclames gaat het om advertenties via 'groepen' waarvoor ze zichzelf hebben aangemeld.
Dat blijkt uit een woensdag gepresenteerd onderzoek van de Consumentenautoriteit onder 830 jongeren van het NJR panel. De NJR (Nationale Jeugdraad) houdt op scholen enquêtes onder scholieren die een representatieve afspiegeling vormen van de Nederlandse jongeren.
Ruim 8 procent van de jongeren geeft aan wel eens in te gaan op aanbiedingen die zij, vaak ongevraagd, ontvangen na het spelen van een spelletje op een netwerksite. Advertenties die gebruikers als privébericht ontvangen, zonder dat ze eerst bijvoorbeeld een spelletje spelen, maken de minste indruk; 5 procent van de jongeren koopt wel eens iets via een dergelijke aanbieding.
Onderzoek
Bedrijven proberen gebruikers van netwerksites vaak te bereiken via bijvoorbeeld groepen en spelletjes die verbonden zijn aan een bepaald product of merk. Uit het onderzoek blijk dat 63 procent van de jongeren is aangesloten bij een online groep die verbonden is aan een product of merk. Zes op de tien jongeren ontvangen aanbiedingen via deze groep en bijna een kwart van hen gaat daar vervolgens op in.
Veel jongeren (59 procent) worden door onder meer ouders, school of vrienden gewaarschuwd voor misleidende reclames op social media. Gebruikers lijken er geen problemen mee te hebben dat bedrijven sociale netwerksites gebruiken om reclame te maken; een kwart vindt het prima.
Allochtonen & lageropgeleiden
Uit het onderzoek blijkt verder dat jongeren met niet-westerse ouders en laagopgeleide jongeren minder bestand zijn tegen de reclameuitingen op de sites. Zij zijn zich minder bewust van het feit dat bedrijven de sites gebruiken om reclame te maken. Ook blijkt dat lageropgeleiden vaker ingaan op een online aanbieding.
ANP